Fangstrapporter

Drømmetur til Havøysund, Nordnorge

Hej alle

Der kommer glædeligvis en del rapporter i øjeblikket. Blandt disse var nedenstående fra Erik Winther:

Hej Klaus,

Jeg er netop hjemkommet fra en fisketur i Havøysund, Nordnorge.

Gennem Jagt & Fiskerimagasinet bestilte jeg sammen med Mogens en tur fra den 30. juli til den 6. august. Vi var i alt 5 mand, som skulle følges ad. Turen foregik med fly fra KBH – Oslo og derfra videre med fly til Alta, ca. 3 timer og 10 minutters flyvetid. Derefter ca. 3 timers biltur i en transporter fra Alta til Havøysund, som er en ø ud for Norges nordkyst.

Vi blev indkvarteret på 1. sal i et dejligt lyseblåt hus 1 min. fra vores båd. Huset var fint indrettet med stor stue og pejs, køkken, bad/toilet og tre værelser. Der var også et guidehus med fileteringsrum og fryserum.

Turen var fantastisk med godt vejr alle dagene, så der blev fisket igennem (80 timer i alt) – det er jo lyst hele natten. Så aftensmad blev der først tid til mellem kl. 21.00 til 24.00, inden det var sengetid. Der blev lavet flæskesteg, mørbradbøffer og culotter, så vi gik ikke sultne i seng. Havøysund er et fantastisk sted med utrolig smuk natur og rigt dyreliv. Vi så bl.a. vågehvaler, ørne, søpapegøjer, øresvin og meget mere.

Godt råd: Lyt til guiderne – de er eksperter. Vi fiskede mest efter helleflyndere, hvor vi brugte levende sej som agn til pirkestang. Til kastestangen blev der brugt store jigs på 125-400 gram.

Vi fangede i alt 30 helleflyndere på vores båd, hvoraf 9 var over 1 meter. Det er helt vildt at fighte en helleflynder. Husk at indstille bremsen rigtigt fra start. Størst var Jan´s på 147 cm. Ellers fiskede vi en dag efter sej og torsk, en anden dag rødfisk på 250-300 meters dybde. Der blev også fanget en havkat, en lange, mange torsk og sej op til 6kg. Og så var der også rigtig grimme brosmer.

Vi havde Christian fra Jagt & Fiskerimagasinet i vores båd. Han var fantastisk til at sejle og finde de bedste steder i samarbejde med  Brian fra Norway Guide Fishing. Bedre guides fås ikke.

Personligt fik jeg seks helleflyndere, den største på 125 cm og 27 kg, seks rødfisk, den største på 4,35 kg, mange sej, den største på 5,5 kg, en havkat (2 kg), og en brosme (7kg)

Jagt & Fiskerimagasinet har allerede reserveret to både til næste sæson – det kan anbefales.

Erik Winther

Tusind tak til Erik for beretningen fra Norges-turen. Flotte fangster i flot natur. Måske man en dag skulle prøve det!

Klaus Vestergaard