Kategorier
Fangstrapporter

Store flyderingsgedder og en fin bækørred fra Karup Å

Hej alle

Zlatan har i lørdags igen været ude med snøren og igen været så venlig at sende en fangstrapport:

Hey Klaus,

Så blev det endelig tid til at fange gedder. Vejret var til det og temperaturen i vandet lige sådan. Jeg pakkede flyderingen sammen med en kammerat, og så drog vi ellers derudaf. Meningen var ellers, at vi skulle fiske i “Lake Mielko” som der var talt så meget om – Fiskeri er kun tilladt 1 gang årligt til 20 fiskere, store gedder osv. osv. Heldigvis havde jeg lidt svært ved at stå op i morges, så vi kom sent af sted, og det gjorde, at hverken Niklas eller jeg gad at bruge tid på at køre 45 km. I stedet tog vi til en sø jeg havde i ærmet, som engang fiskede meget godt.

Niklas starter dagen ualmindelig godt, nemlig ved at tage sit første kast med en Soft 4 Play wobler (Fungus Roach 19 cm – klart en favorit her). Dette resulterer i, at hans stang bukker helt sammen og flyderingen pludselig begynder at dreje rundt, mens hjulet kommer i omdrejninger. 20-25 minutter senere må jeg hoppe i vandet i waders efter ham. Gedden har trukket ham ud af flyderingen (!), og jeg må lande både gedde og ham. Det ender med en masse kludder mellem gedden og nogle siv langs kanten, så efter lidt arbejde lander Niklas en rigtig flot efterårsfisk på 9,6 kg!

Hmm – både glad og skuffet står jeg og tænker “det var den fisketur”. Når dagen starter så godt, så ender den sjældent bedre, for hvordan i helvede slår man lige en 9,6 kilos fisk i en mindre sø? Nå, men jeg får rigget til. En stang med flåd og hele sild, og en anden stang med spin. Få minutters fisketid med en mellemstørrelse Real Eel fra Savage Gear, og jeg får et hug. En fisk på omkring 2 kg, men den når at komme helt fri af vandet og ryste agnen ud. Efter 2 timers fiskeri, vælger jeg, at vi “svømmer” over til et hul, som jeg ved har givet mange fisk om vinteren. Mange fisk, men ikke større end 3,5 kg.

Vi når lige akkurat ind til hullet, hvor jeg kaster en 13 centimeters 4-play wobler i skalleimitationen ind mod nogle grene. Stangen bukker, og flyderingen stopper op. Bundbid…. tænker jeg… da bremsen pludselig går amok, og flyderingen begynder at svømme den modsatte retning. Jeg råber til Niklas, at det nok bare er en mindre fisk. Fisken når at nærme sig flyderingen og jeg ser da, at fisken har en helt anden størrelse!

Jeg har fanget en del gedder, og det plejer som regel at være en følelse af, at trække en våd klud gennem vandet. To korte udløb og et lille plask på overfladen, og så har man fisken på land…. Bare ikke lige i dag! Fisken laver flere lange udløb, hvor bremsen står strammet godt til, men lige lidt hjælper det. Jeg bliver trukket frem og tilbage i søen, og ligesom med Niklas går der små 25 minutter før fisken giver op, og jeg kan lande den. Den bliver hurtigt vejet og fotograferet, og smidt tilbage i vandet. Vægten sagde 8,2 kg.

Resten af dagen bød på 6 fisk til mig, og 2 til Niklas. De sidste 4 tog jeg på en sølvfarvet Mepps spinner str. 5. Det var fisk på 1 til 2 kg. Ikke helt dårligt på en 4 timers fisketur. Jeg kan anbefale andre at tage ud nu! Fiskene er i top kondition, og de giver virkelig en fed fight!… god tur!!!

Zlatan

Stort tillykke til Niklas og Zlatan med fangsterne. Det er en herlig årstid for fangst af gedder, men også for mange andre fisk – i takt med at vandet bliver køligere , vandet klarer op og vandplanterne forsvinder.

Et par andre heriblandt formand Carsten Ryby har også været ude at fiske. Han skriver:

Hej Klaus

Jeg var i Karup Å i weekenden. Det blev til denne lille flotte bækørred på 43 cm. Fanget i mørke kl. 6.45 lørdag morgen. Billedet er taget noget senere.

Jeg var samme sted om aftenen, hvor det væltede rundt med STORE fisk, men bide det ville de ikke. Om eftermiddagen gik jeg et godt stykke nedstrøms landevejsbroen, hvor der kun var en enkelt fisk, der var efter fluen.

Det sted jeg havde gået om lørdagen, må man kun fiske på en gang om ugen. Derfor fiskede jeg opstrøms landevejsbroen søndag morgen, hvor jeg tabte en stor fisk, der lige skulle vise, hvor stor den var et par minutter senere, da den var helt ude af vandet.

Mvh

Carsten

Tillykke til Carsten med den fine havørred. Ærgerligt at den store stod af. En havørred var også hvad Peter Lottrup fangede i weekenden, idet hans skriver:

Hej Klaus

Det er sindsygt så lidt vand, der er i åen. Jeg fik dog her til eftermiddag fundet et hul, som holdt en flot hanfisk på ca. 70 cm og mellem 3,5 og 4 kg. Den måtte overgive sig til en lille Mepps spinner, men fik efterfølgende friheden igen. Herligt med en god flot fisk. Nu må der gerne snart komme noget regn. Så skal der nok komme gang i opgangen.

Mvh

Peter

Tillykke til Peter med fangsten. Ørreden hører til blandt de største fanget i år dernede. Største jeg har hørt om på rygtebasis var en hanfisk på 80 cm taget i sommer..