Fangstrapporter

Fiskeåret 2013 i Lagan, medlemsfangster fra Esrum Sø og Øresund samt nyt fra Nive Å

Så fik jeg tid til at få lagt et par rapporter fra foreningens aktive medlemmer på hjemmesiden. Første rapport er fra foreningens Lagan-ekspert, Mogens Mentz, som her giver en status på fiskeåret 2013.

Hej Klaus,

Så er sæsonen slut i Lagan. Det blev den ringeste sæson i de 12 år, hvor der foreligger en statistik over fangsterne. Denne statistik bringer jeg nedenfor.

1546

1565

1410

907

1124

1674

1768

1619

2477

3504

1887

595

Som det kan ses er der i 2013 kun fanget 595 fisk. Det er kun 1/3 af det normale og 1/6 af rekordfangsten i 2011.

Foråret 2013 tegnede dog godt, idet fangsterne indtil ca. 10. juni lå over det normale, men dog under rekordforåret 2012. Herefter er det gået støt nedad. End ikke i de sidste 4 uger af sæsonen 2013 har fangsterne kunnet leve op til fangsterne de foregående år. Således er der i år pr. uge kun fanget 18-59 fisk mod normalt 126-433 i de foregående år pr. uge.

På min 3. og sidste tur til Lagan i sept/okt 2013 talte jeg bl.a. med en række rutinerede svenskere, der fisker i Lagan 2-5 gange om ugen hele sæsonen. Én havde ikke fanget nogen fisk siden oktober 2012. En anden havde fanget 1 fisk i maj og én havde fanget 2 fisk i april og maj. I de 22 fiskedage jeg havde i år i Lagan havde jeg 1 fiskekontakt i maj måned og intet siden.

Man kan da spørge, hvorfor det har været så ringe. Ja, i Lagan er der en række vandkraftværker, og det nederste kraftværk i Laholm ca. 8 km fra mundingen har kun kunnet lukke det vand ud, som kom til dem fra de andre værker. Den manglende regn over sommeren har betydet, at der ikke har været så meget vand til rådighed. Det har betydet, at man hen over sommeren og i efteråret ikke har ladet vandet strømme hele dagen og heller ikke hver dag. Der har været helt lukket for vandet i mindst 1 dag om ugen, og i efteråret har der kun været åbent for vandet i 5-6 timer de øvrige dage. Typisk har man åbnet med en gennemstrømning på 47 m3/s den første time og derefter 3-4 timer med 70 m3/s for igen at slutte med lav gennemstrømning. Det bedste fiskeri kræver en vandgennemstrømning på ca. 120 m3/s. Forskellen i vandstanden ved kraftig gennemstrømning og ved lukket er ca. 80-90 cm.

Det er et kendt fænomen ved lakseelve, at der er ringe opgang, når vandet er lavt. Her bliver fiskene i bugten og venter på flom eller højt vand inden de går op i elven. Videre er de fisk, der er kommet op i elven mindre bidevillige ved lav vandstand end ved højt vand.

Endvidere florerede der i slutningen af september et rygte om, at en erhvervsfisker var blevet taget i at fiske med trawl i bugten ud for elven, hvilket er forbudt. Han skulle have indrømmet på denne måde at have fanget 2.500 fisk, hvilket svarer til mindst 10 ton. Dette rygte blev senere bekræftet af en notits i en lokal avis. Når en erhvervsfisker bliver taget på denne måde og indrømmer at have fanget 2.500 fisk, er der meget stor sandsynlighed for, at hans reelle udbytte er langt større, måske 5.-10.000 fisk eller mellem 20 og 40 ton.

Vi kan kun håbe på, at det lykkes at fange tilstrækkeligt med fisk til strygning og avl, således at det ikke indvirker på opgangen om 3-4 år.

Mogens Marcus Mentz

Mange tak til Mogens for en meget informativ status for fiskeåret 2013. Lad os håbe, at den erhvervsfisker får en bøde der kan mærkes og at der kommer lidt vand fra oven her de næste måneder, så der kan komme mange avlsfisk op..

Udover rapporten fra Mogens har jeg modtaget en rapport fra vor formand, Carsten Ryby, der har været et smut på Esrum Sø samt et par rapporter fra Jens Blom, der to gange indenfor den seneste uge har været ude med sin trollingbåd. Den første rapport fra Carsten lyder således:

Hej Klaus,

Det var småt med aborrerne på Esrum Sø. De er ved at samle sig på knoldene som de plejer på denne årstid, men de er generelt meget små. Det blev kun til en enkelt som jeg tog med hjem, men vi havde vel 20-30 stk. oppe i båden. Udover aborrer fik jeg en gedde på ca. 4,4 kg. fanget på 18 meter vand, på 0,20 mm line og et 15 grams blink.

Noget af en fight.

Mvh

Carsten Ryby

Tak til Carsten for rapporten. Jeg selv har også været på Esrum i jagten på store aborrer, men det er kun blevet til aborrer op til 400 g og sidegevinster i form af gedder op til 2,5 kg. Lidt tamt, men de store findes da derude endnu, da jeg netop har hørt, at både Preben Meyer fra Fiskeringen og Per B. fra Lystfiskeriforeningen har snuppet aborrer på henholdsvis 1,35 og 1,68 kg indenfor de seneste uger. De næste rapporter er fra Jens:

Hej Klaus,

Fiskevejret var ikke helt godt lørdag, så turen blev udskudt til søndag. Vi prøvede først efter slet- og pighvar, men strømmen på Lappen løb 2,5 knob, så efter 2 drev opgav vi og tog ned på Disken. Der var ok fiskeri men ikke store fisk. I båden fik Joel både den største skrubbe på 615 g og den største rødspætte på 535 g. Jeg måtte nøjes med en rødspætte på 450 g.

Jens Blom

Og så lige en hurtig en mere fra Jens:

Hej Klaus,

John og jeg var ude at fange sild i går. Da vi havde 150 syntes vi, at det var nok. John tog 30, og så var der 120 til mig. John fik 3 over 300 g, med største på 350 g mens min største vejede 300 g. Resten af dagen brugte vi på Lappen, hvor vi fangede 6 slet-/og pighvar. Den største fik jeg – En pighvar på 750 g.

Mvh

Jens Blom

Tak til Jens for rapporterne. Altid sjovt at høre når der sker noget derude ved det våde element.

Jeg selv har også været en enkelt tur i åen efter det store regnvejr forleden. Der var en overraskende god vandføring, og jeg havde trods alt et tilbud og så flere “bølger” i forbindelse med min tur langs bredden. Peter Lottrup var dernede morgenen efter. Vandstanden var faldet meget, men han oplevede lidt det samme, med et enkelt tilbud og flere markeringer fra fisk. Det skal nok komme, og lidt (meget) regn ville helt sikkert hjælpe på fiskeriet.