Fangstrapporter

Øresunds store flade rovfisk – Pighvar og slethvar

Jens Blom fra foreningen fisker som bekendt temmelig meget og det er jo herligt, idet vi jo så ofte får fornøjelsen af at høre om hans fangster og se nogle gode fiskebilleder. Seneste rapport fra Jens lyder sådan her:

Hej Klaus,

Jeg spurgte John Torndal fra Egedal Fiskeklub, som jeg også er medlem af, om han ville med på en fladfisketur på Øresund.  Han var frisk og jeg bestilte derfor 500 g børsteorm hos Fiskerishop.dk i Humlebæk til afhentning næste dag.

Fredag drog vi ud fra Rungsted Havn og satte kursen mod Lappen. Vi ville dog først prøve at fange pig- og slethvar, så vi havde også medbragt en snes løjer.

Jeg får sat den første stang og får næsten bid med det samme. En flot slethvar på 720 g. 10 minutter senere kan jeg lande endnu en slethvar på 700 g. Super start. Så blander John sig i fiskeriet og lander en flot slethvar på lige ud 1.000 g. Så er han også i gang. Noget senere fanger han så en mindre pighvar på 600 g og lidt efter atter en pighvar på 1.100 g.

Så er det min tur igen, idet jeg fanger en slethvar på 1.100 g.

Så er der en pause i fiskeriet, men jeg får så omsider bid og John netter fisken. Jeg ser i det samme, at der er bid på min anden stang og den får vi også op i båden. Resultatet er 2 flotte slethvar på 1.000 g.

Vi vil ikke komme for sent hjem, så vi aftaler et sidste drev. Jeg får fisk på, men den stikker af med løjen. Lidt efter kroger jeg en mindre slethvar på ca. 400 g, der får sin frihed igen. Drevet er slut og derved også fiskeriet, vel at mærke uden at vi har ikke fået brugt børsteormene, der derfor får deres frihed igen. Ud over hvarrene fangede jeg en hornfisk, mens John fik en makrel. Atter en super fiskedag var i hus.

Jens Blom

Tak for en inspirerende rapport fra Jens og tillykke med fangsterne. Sjovt at det på Øresund idag er blevet muligt for enhver, at fange pig- og slethvar. I gamle dage, dvs. for bare 5-10 år siden, blev disse fanget ganske sjældent.

Årsagen skal jo nok findes i ganske massive udsætninger via fisketegnsmidlerne, men sikkert også i det forhold, at vi idag er blevet klar over, at de store flade rovfisk skal fanges på tobiser, løjer eller sildestrimler og ikke på sand- og børsteorm.

Tight lines