Fangstrapporter

Vellykket tur efter brakvandsaborrer til Store Vejle Å

Så er sæsonen for alvor skudt i gang ved St. Vejle Å, hvor store brakvandsaborrer hvert efterår trækker ind for at gyde. Enkelte 2-kilos aborrer var blevet fanget i oktober og  derfor måtte jeg også af sted sammen med Jens Blom. Aftenen før havde vi været i Nivå Havn for at skaffe nogle rejer, men der var kun få. Jeg måtte derfor forbi en fiskehandler, hvilket blev den i Holte, der havde flotte levende rejer denne morgen. To andre fiskehandlere i området måtte melde pas.

Vel ankommet til pladsen viste det sig, at et par teknikere var i gang med det årlige eftersyn af slusen. Dette var ganske heldigt, da netop sluseaktivitet erfaringsmæssigt sætter gang i bidelysten. Første kast med flåd og reje gav da også en aborre på 1,2 kg, og så var vi i gang. Bidelysten fortsatte resten af dagen og det var nærmest i hvert kast, at der var hug. Ikke alle blev kroget, men raten for landede fisk var alligevel høj. Det blev vel til 80-100 aborrer, hvilket er et helt igennem super resultat og også bedre end jeg tidligere har oplevet. De fleste var i niveauet 400-700g, men i hvert fald 15-20 af dem var over kiloet. Største aborre vejede 1625g og blev fanget af undertegnede, som prikken over det berømte i, lige inden, at jeg løb tør for levende rejer. Fangsten er ny PR for aborre i brakvand og som det ses en gammel kriger.

Jens Blom fik også mange, hvoraf de største lå på 1375 og 1350g.

Andre lystfiskere ved åen (- og der var mange) havde ikke rejer, men fiskede med skaller, spin eller med flue. De fangede kun enkelte fisk, så det var altså bare rejer, der virkede den dag. Husk i den forbindelse at opbevare dem i en spand med saltvand og tilhørende iltpumpe og med en lille klud eller lignende, som rejerne kan sidde i.

PS: Var ved åen forleden og fandt ved sammenløbet ved Nive Mølle en næsten ny ABU stang (Vendetta 7 fod) og et grønt fastspolehjul af mærket Adventure.

Sættet hang halvt ned i vandet og jeg gætter på at det er en junior, der har tabt stangen. Den kan afhentes hos mig i Nivå. Skriv evt. en mail på klaus@naal.dk