NÅL-medlems elektronikskrald forårsager stor ballade på den nordlige halvkugle

Fra et medlem, der af forskellige årsager ønsker at være anonym, har jeg modtaget følgende specielle, men sande historie:

Hej Klaus,

Fredag morgen den 20. marts bliver jeg ringet op af SOK (Søværnets Operative Kommando), og en lille halv time senere også af Arktisk Kommando (Grønland), der begge kunne fortælle mig, at min EPIRB (håndholdt satellit nødpejlesender) udsender et nødsignal, der har aktiveret hele den nordlige halvkugles søredningstjenester!!!!

Til begge redningstjenester kunne jeg fortælle at, ja, jeg har ejet en EPIRB, men, at den havde fået en fejl, så jeg ikke længere turde stole på den. Derfor returnerede jeg den til Furuno for 3 år siden!!??

SOK undersøger selv sagen videre, mens Arktisk Kommando beder mig om at kontakte Furuno og få en status på EPIRB’en.

Da jeg får fat i Furuno er de på sagen i tæt kontakt med SOK, og at deres mand vil ringe mig op hurtigst muligt. 10 min. senere ringer Furuno tilbage og kan fortælle mig, at de for en uge siden fik afhentet gammelt skrot, som nu stod i Hedehusene, og at de tror, at en person har fundet EPIRB’en, incl. dens batteri, og derefter fået samlet delene og så aktiveret senderen!!! Furono fortalte så, at de havde en mand på vej for at lokalisere senderen…

Enden på hændelsen blev, at jeg kunne fortælle Arktisk Kommando historien, hvorefter de afblæste redningsaktionen inden den rigtigt var kommet igang.

En stresset morgen?