Havørreder fra Stevns

Sensommeren er en fantastisk årstid for lystfiskere og det kan være svært at vælge hvad der skal satses på, især hvis man som undertegnede er ultra allround i forhold til de fleste former for fiskeri. Ofte er det vejret, der i sidste ende bestemmer, hvor og hvad der skal fiskes. I sidste weekend var vinden fornuftig til en tur med alujollen ved Stevns og så var det heldigt, at Lars Riis Lindevall var frisk.

Lars beretter:

Klaus og jeg trillede søndag morgen kl 04.30 afsted mod Rødvig Havn, hvor båden blev søsat, og et par timer senere kunne vi tage de første kast ved den smukke Stevns Klint.

Havørrederne var aktive fra morgenstunden, og en kæmpe hvirvel i overfladen – der tydeligvis var en stor havørred, der fulgte efter en af vores agn – fik i den grad gjort os morgenfriske.

Efter 30-40 minutters fiskeri, huggede en rigtig god fisk på Klaus’ Sandeel. Den sprang fri af vandet fire gange, men heldigvis var den godt kroget, så den flotte sommerørred på 62 cm kom i nettet. Stærkt fisket!

Selv fik jeg to fisk på 43 og 47 cm, der også ville have Sandeel. Vandet var fyldt med store tobis, så det gav mening, at ørrederne var på jagt efter dem.

Hen på formiddagen bed vinden lige lovligt meget fra sig, og ved 11.30-tiden sejlede vi i land.

Mange tak for beretning og ikke mindst selskab på turen. Det er ikke sidste gang, at Stevnskysten skal besøges med alujollen. Der er rigtig mange kilometer kyst med spændende muligheder overalt. min erfaring er at de kan være overalt dernede, især på steder hvor der er god strøm og ikke mindst masser af tobiser.

Husk også at foreningen har alujollen Obelix, der kan anvendes til netop denne type fiskeri.