2,5 HK Mercury påhængsmotor

Foreningen råder over en støjsvag 2,5 HK Mercury påhængsmotor, som du som medlem frit kan booke via bookingkalenderen, såfremt du bare følger foreningens regler for lån af faciliteten. Dem kan du læse på de lukkede medlemssider.

Motoren, der har indbygget benzintank, passer perfekt til foreningens lille alujolle (Linder 410 Fishing), men kan også bookes, såfremt du skal ud med joller fra andre foreningers joller, eksempelvis fra Lystfiskeriforeningen, SU eller Fiskeringen.

Påhængsmotor

Der er nogle få enkle regler, der skal følges, når motoren anvendes. Læs i den forbindelse siderne 35-39 i vedhæftede manual. En god idé er at printe disse sider ud og tage dem med på tur.

Mercury 2,5HK Manual

Motorbetjening (kvikguide for dem, der har læst i manualen ovenfor)

Først og fremmest tjekker du om der er tilstrækkelig olie på motoren. Dette ses på siden af motoren, hvor oliestanden naturligvis skal være i driftsområdet. Er dette ikke tilfældet kontaktes bådinspektør Jens Blom.

Herefter påfyldes blyfri benzin, 95 oktan, så der ca. 10% plads tilbage i tanken. Gør dig venligst umage med at ramme plet og brug den medfølgende tragt.

Inden du kan hive i startsnoren drejes brændstofspærreventilen på “ON” (rød knap på siden af motoren) og benzindækslets udluftningsskrue øverst på motoren/benzintanken åbnes ligeledes.

Du tjekker nu om styrehåndtagets gasspjæld står ud for “Start” og at motoren står i frigear/neutral. Chokeren hives ud og der kan trækkes hurtigt (men ikke for vildt) i startsnoren.

Når motoren er igang skubbes chokeren forsigtigt halvvejs ind igen. Når den kører jævnt og er varm skubbes chokeren helt ind, hvorefter gearet aktiveres ved – i en bevægelse – at hive det “ind mod båden” (fra opretstående neutral position).

Er du kommet til at drukne motoren, skal du trykke chokeren ind, og vente ca. 30 sekunder. Herefter kan du igen trække i startsnoren.

Når motoren skal stoppes sker det ved at du sænker farten til lavest mulige, sætter den i frigear ved at skubbe det tilbage til opretstående neutral position. Herefter trykker du på den røde stopkontakt indtil motoren slukker.

Når du er færdig med at anvende motoren skubbes brændstofspærreventilen tilbage på “OFF”. Dette er meget vigtigt, da du ellers vil have benzin flydende ud i din bil under transporten hjemad.. Hertil skruer du også benzindækslets udluftningsskrue på plads.

Transport og opbevaring (side 25 i manual)

Det er også vigtigt, at motoren ligger på den rigtige side, når du transporterer den i bilen til og fra fiskestedet. På motoren står “This side up”, så det burde være til at finde ud af.

Når motoren opbevares i Fiskehuset skal den hænge på træblokken i depotrummet.

Pas i det hele taget godt på motoren. Som medlem er du medejer, og sker der noget med motoren vil det således også gå ud over dig selv, idet du er pligtig til at betale det som forsikringen ikke dækker ved en eventuel skade.

Alle uregelmæssigheder skal meldes til bådinspektør Jens Blom på 2970 0520.