Stærke Øresundsfangster

Niels Godsk Jørgensen, der i år har tilmeldt rigtig mange flotte fangster til årets fisker konkurrencen har været på et par gode ture på Øresund.

Niels beretter:

På trods af en del blæsevejr den seneste tid, er det lykkedes mig at komme på sundet de seneste to søndage efter flade og torsk. Sidste søndag var jeg således ude med min gamle fiskeven Bernhard i hans jolle for at fange flade til spisebordet. Det skulle dog vise sig at være sværere end forventet. Vi startede på Lappen, hvor vi straks kunne konstatere, at det blev meget svært, da der løb en kraftig 2,5 mil strøm. Det blev til 4 skrubber inde under land på en time, så noget andet skulle prøves. Vi sejlede derfor ned til Kobberværket for at fange rødspætter på det dybe. Det blev til 10 stk, hvoraf de fleste var mindre fisk. Nu var det meste af dagen gået, men vi havde fortsat mange orm tilbage. Dette gjorde, at vi sejlede tilbage til Lappen i håb om at strømmen var slækket af. Det var den heldigvis, hvorfor det på en god times fiskeri lykkedes mig at fange 37 skrubber og en rødspætte. Den største skrubbe vejede 925 g.

Søndag den 22. november var jeg på sundet til Torskecup med Fyrholmen. Det blev en helt god dag med 14 torsk oppe og vende, med den største på 6,2 kg, som også blev dagens største på båden.

Stort tillykke til Niels med fangsterne, hvor skrubben og torsken tilmeldes årets fisker konkurrencen. Herligt at se at der fortsat er pæne torsk i Øresund og at de kan fanges på en stor gummishad.