Mindre sandarter og aborrer fra Tystrup sø

Niels Godsk Jørgensen og undertegnede var tirsdag den 13. oktober på Tystrup Sø, hvor det i et fantastisk vejr lykkedes at fange 6 sandarter op til 2 kg og en del aborrer op til ca. 650 kg.

Sandart 1,7 kg

De store fisk var der få af, men dem der var afviste vore vertikalfiskede gummiagn næsten hver gang vi præsenterede dem for dem. En stor gedde og en pæn sandart huggede, men røg af under fight. Dem må vi jo så bare fange næste gang.

Sandart 1,98 kg

Tystrup Sø er en midtsjællandsk perle, men de seneste års hårde erhvervsfiskeri har desværre medført, at der er meget langt mellem de store fisk. Erhvervsfiskeri på de danske søer bør forbydes, da søerne ganske simpelt ikke kan bære det. Den samfundsmæssige og rekreative værdi af en sund fiskebestand i søer som Tissø og Tystrup Sø burde prioriteres langt højere end den gør idag, hvor kortsigtet hensyn til profit sætter dagsordenen. Erhvervsfiskerne skal naturligvis kompenseres, og dette kunne jo evt. ske via fisketegnsmidlerne.