Jagt på havbars gav pote

Jeg modtog idag en herlig fangstrapport fra Asbjørn Aaresøn, der er en af foreningens mange nye medlemmer. Faktisk var der næsten tale om et Kinderæg, da rapporten indeholdt beretning om to ture med fine fangster.

Asbjørn beretter:

Hej Klaus

Som nyt medlem af den ærede forening følger hermed lidt fangstrapporter.
“Med stor spænding og åndeløs venten har jeg fulgt med i den nyindkøbte øresundsbåds søsætning. Det fællesskab glæder jeg mig meget til at deltage i!

Nå, men ud må man jo, så en fredag midt i august, blev det til en tur på sundet i SU-jollen fra Helsingør. Det sydligste af Lappegrunden gav to stk herlige slethvarrer på 600 g og 950 g taget på makrelforfang og hornfiskehapser. Den ene var ny PR. Herligt også at at kunne brilliere hjemme i køkkenet med sådanne råvarer.

Nu var man jo ligesom varmet op, så hvorfor ikke tage en tur til Vestkysten for at møde den mytiske havbars. Tilfældigvis havde jeg et ærinde i arbejdsøjemed i det midtjyske. Jeg havde hooket op med min gamle fiskemakker Jens Thorsen og vi landede lige syd for Thyborøn ved Ferring Sø sådan ca. ved aftenstid. Lige tidsnok til et herligt makrelrun på stranden. Makrellerne jagtede småsild helt op på stranden den aften i det blikstille vand. En kæmpe naturoplevelse!

Næste morgen blev kursen sat mod Thyborøn og den lokale fiskehandler….. efter tøris! Med 32 grader i skyggen måtte vi tage vores forbehold for mulig fangst!
På den yderste mole ud mod Vesterhavet skulle slaget stå., og mindsanten om ikke der sad en lille havbars på 42 cm og 900 g efter få kast med gennemløberen. Den blev så fulgt op af sin storebror på 46 cm og 1,2 kg. Derudover fik jeg flere store kongetobis på ca 200 gram. Disse udgjorde iøvrigt en fin agn, som også fangede den største havbars!
Min makker fik ikke nogen havbars, men mon ikke der kommer en chance til.

Det er ihvertfald ikke sidste gang vi har været på havbarsjagt!

Knæk og bræk derude

Asbjørn Aaresøn

Mange tak til Asbjørn for rapporten og tillykke med ny PR i slethvar og de fine havbars. God inspiration til os andre. Jeg har selv fortsat en havbars højt på ønskelisten over fisk, som jeg gerne vil fange en gang i fremtiden.