Møgvejr er ørredvejr

Den usædvanligt milde vinter med masser af nedbør har sikret en vandføring i åen, som vi ikke har oplevet i mange år. Noget tyder på, at dette har hjulpet på hugvilligheden blandt åens ørreder. Således har mange medlemmer samt lystfiskere, der har købt fiskekort efter premieren 1. februar, haft et godt fiskeri med mange og store nedfaldsørreder. Største fisk indtil videre er en havørred på 85 cm. Naturligvis fanget af foreningens erfarne og dygtige åfisker Hans Thougaard Pedersen.

Flere andre, heriblandt junior Jens Hansen og undertegnede, har også fanget fint med ørreder. Den ene ørred fangede Jens på en tur med undertegnede, hvor vi besøgte flere af de “sikre” spots, med lidt dybere vand.

Alle nedfaldsørreder skal genudsættes, og det efterleves heldigvis også af stort set alle, der fisker i åen. En af disse er Joachim Fabricius, der viser vejen med skånsom genudsætning, idet han afkroger (- og vejer) ørrederne direkte i nettet med gummimasker.

Enkelte mindre blanke ørreder, såkaldte grønlændere, er der også blevet taget i februar samt en bækørred på lige knap 1 kg. De fleste ørreder er fanget på mindre flydende woblere, men også spinnere fisket opstrøms har stået for mange fangster. Et lille tip i forbindelse med åfiskeriet er at bruge et 50-60 centimeters 0,30 mm flourcarbon forfang foran din kunstagn. Dette vil resultere i flere hug.