Årets fisker konkurrencen 2019 afgjort – Godt nytår

Så er endnu et år gået og det blevet tid til status for årets fisker konkurrencen. Der blev i 2019 fanget og tilmeldt mange flotte fisk i de forskellige ferskvands- og saltvandskategorier, men Thomas Ratzlaff, der også vandt i 2018, endte med at løbe af med sejren, tæt forfulgt af Joachim Fabricius og Jacob Nygaard.

I geddekategorien præsterede Jens Blom at sætte alle os andre på plads med en martsgedde i den grove kaliber, nærmere bestemt 13 kg.

I aborrekategorien blev vinderfisken allerede fanget i februar af undertegnede. En rogntung madamme fra Esrum Sø på 1.830 gram.

Aborre 1.830 gram

Sandartkategorien blev vundet af undertegnede med en vertikalfanget fisk fra juni på 5,25 kg.

Thomas Ratzlaff vandt i suveræn stil størkategorien, da det var eneste tilmeldte fisk. Vore juniorer har fanget rigtig mange stør i 2019, men ingen i samme størrelse som den Thomas fik på 25 kg. Det er nok årsagen til at de ikke tilmeldte deres fisk, selvom de kunne have opnået gode point i den samlede konkurrence.

Skallekategorien lå i størstedelen af året til at blive vundet af Marcus Krag med en skalle på 780 gram, men undertegnede var så heldig, at snuppe en rudskalle på 1 kg som bonusfangst under aborrefiskeri med en dropshot-fisket lille grøn gummihale ved PredatorCup i Skanderborg Sø.

I brasenkategorien satte Marcus Krag en streg under, at han har styr på medefiskeri, idet han på et målrettet sats tog en fantastisk fisk på 7,18 kg. En fisk, som de fleste specimenfiskere ved er i en klasse for sig.

Suderkategorien blev vundet af Thomas Ratzlaff med en af de gode +3-ere, nemlig en fisk på 3,1 kg.

Suder 3,1 kg.

I karussekategorien trak Jesper Larsen det længste strå på en tur med Thomas Ratzlaff, idet han fik en ny PR på hele 1,8 kg. Seriøs karusse!

Karpekategorien blev vundet af Thomas Ratzlaff med en tung spejlkarpe på 14,8 kg.

I rimtekategorien vandt Joachim Fabricius med en fin fisk på 2,4 kg., men billedet er desværre ikke godt. Der var tæt løb i ørredkategorien, med bl.a. en super flot havørred fanget af Peter Lottrup på 4,7 kg fra båd tæt på kysten ved Møn.

Vinder blev imidlertid Hans Thougaard Pedersen, der i vores “egen” å fangede en seriøs opgænger på 6,2 kg. Hans beklager billedkvaliteten, men udsætning af den store fisk havde førsteprioritet. Det er dog tydeligt for enhver, at havørreden er i den tunge vægtklasse.

Blandt de tilmeldte saltvandsfisk til årets fisker konkurrencen var især en stribe flotte fladfisk med til at sikre Jacob Nygaard tredjepladsen. Han fangede således vinderfisk i kategorierne skrubbe, rødspætte og ising, der hver især sikrede ham 10 point. Køkkenbordsbilleder er ikke min kop the, men heldigvis var der et “fisk og fanger billede” af Jacobs store rødspætte på 2,05 kg.

Thomas Ratzlaff kunne traditionen tro også være med i saltvandskategorierne, og vandt såvel hvar (300 gram), torsk (6 kg) som knurhane (350 gram). Hertil fik han point i mange af de andre kategorier ved at tilmelde de fisk han fangede på Øresund – ikke mindst en makrel på 700 gram.

Joachim Fabricius fik også mange point i saltvandskategorierne, bl.a. med 10 point for en makrel på 1 kg.

Opskriften på at vinde årets fisker konkurrencen er naturligvis at fange fine fisk, men det er som regel ikke nok kun at fange enten ferskvandsfisk eller saltvandsfisk. Thomas Ratzlaff vinder årets konkurrence på netop at fange begge dele.

Stort tillykke til Thomas, der på den kommende generalforsamling og sammen med andre af foreningens storfangere får overrakt deres velfortjente præmier, der bl.a. består af gavekort til Hvidovre Sport. Og så en stor tak til alle for at have tilmeldt deres fisk, der har givet inspiration og underholdning til mange medlemmer incl. undertegnede. Det bliver spændende at se om 2020 bliver endnu et fangstrigt år for vore medlemmer. En lille ændring i forhold til 2019 bliver iøvrigt, at fisk der tilmeldes, som minimum skal veje 300 g.

Godt nytår!