Laks og havørred fra Mørrum

I den forløbne weekend var jeg for 17. gang på den årlige Mørrumtur med 4 andre fisketosser. Det gik over al forventning.

Farvet hanlaks på 72 cm og ca. 3,5-4 kg

Turen skulle egentlig først starte officielt fredag aften, men da jeg havde fiskefeber kørte jeg allerede derover fredag morgen. Min fiskefeber var blevet næret af fangstrapporterne, der var kommet flere af, i kølvandet på den megen nedbør i september. Det var en god beslutning, idet det blev til en smuk farvet hanlaks på 72 cm på ca. 3,5-4 kg taget på blink.

Lørdag morgen var vi alle 5 klar ved favoritstrækket Knaggalid, hvor der er knap så overrendt af andre lystfiskere og flere fine spinne- og fluestræk, der fungerer når der er normal vandføring. Vi kender efterhånden de gode pladser og der var heller ikke gået mere end en halv time med fiskeri i samme område som dagen før, førend jeg mærkede et hårdt ryk, hvorefter linen blev trukket af hjulet i et rasende tempo. Efter en hidsig fight kunne Carsten hjælpe mig med at lande en fin hunlaks på 84 cm på ca. 6 kg. Igen var det et blink i kobberfarve, der havde narret laksen.

Senere samme eftermiddag nuppede Flemming en hunlaks på 87 cm og ca. 6,5-7 kg. Denne blev også taget på spin, så det var åbenbart det de ville have, selvom vi også prøvede mange timer med fluegrejet.

Søndag var vi på pletten igen, men strækket, hvor vi de foregående dage havde fået laks var stendødt. Formentlig på grund af en flok danske kajakroere, der er fuldstændigt ligeglade med at de sejler rundt på en å, hvor hundredevis af lystfiskere hver dag betaler mange penge for at fiske. Det er virkelig dårlig stil, da de kunne vælge en anden å eller sejle der efter 30. september, hvor fiskesæsonen slutter. Vi måtte derfor prøve andre stræk og på et af disse var jeg så heldig, at snuppe en fin havørredhan på 63 cm og ca. 3 kg. Den tog en spinner ud for en stor sten på en nakke, hvor den tydeligvis havde stået og sundet sig efter at have forceret en mindre fos.

Havørredhan på 63 cm og ca. 3 kg.

Vi fangede i løbet af weekenden også andre fisk, heriblandt en gedde på knap 3 kg til undertegnede, flere aborrer og en pæn døbel (“färna” på svensk), som er en skalle-/rimtelignende fisk. Sidstnævnte blev taget på flue.

Vi glæder os allerede til næste års tur til Mørrum.