Bækørredjagt i Holme Å

Erik Walter Nielsen, kendt i foreningen som bækørredekspert par excellence, havde længe prøvet at lokke mig med på en tur til Holme Å i det jyske, og i mandags kom vi så endelig afsted.

Efter en køretur på knap 3 timer var vi fremme ved Hovborg Kro, hvor vi skulle overnatte og købe fiskekort. Fiskefeberen var høj, så vi måtte videre hurtigst muligt. Første stræk der skulle prøves lå et godt stykke opstrøms. Strækket var decideret ufremkommeligt i udgangspunktet, da krat og træer havde fået lov til at vokse vildt gennem mange år. Erik kendte dog nogle hemmelige stier i “urskoven”, som bragte os ned til åen, der slyngede sig smukt. En ren perle. Vi spottede hurtigt et par gode spots som vi kæmpede os ned til. Vi skiftedes til at lægge et kast eller lade de små flydende woblere glide ned i strømrenderne. Pludselig havde jeg et godt hug og en pæn kilos bækørred var kroget. Den lavede så lige et par hurtige spring og fik rystet krogen ud. Ærgerligt, men der måtte jo være flere. Vi fik derefter nogle mindre bækørreder indtil Erik krogede en lidt bedre fisk. Den røg gudhjælpemig også af krogen, og endte ovenpå en stor pude af grøde. Erik hoppede ned af skrænten, men nåede lige akkurat ikke at tage den med nettet, da den fik krabbet sig ud i åen igen. Sort uheld. Vi fik en stak mindre ørreder mere, men desværre ikke nogle af de store bækørreder, som var turens mål.

Alt andet end grov bækørred. Den var nærmest nuttet..

Efter frokost tog vi endnu et nyt stræk af åen længere nedstrøms. Igen var der temmelig ufremkommeligt, da der tydeligvis ikke var andre, der havde været der før os. Dette er virkelig godt for troen på fisk, men der var desværre kun mindre ørreder, der ville have vores spinnere og woblere. Høj sol, +25 graders varme og masser af vandplanter var heller ikke ligefrem noget, der gjorde fiskeriet nemmere, og dagen endte uden store fisk. Jeg var mør, dels på grund af varmen, men dels også på grund af stroppeturen i vaders gennem vand, krat og højt græs. Vi stoppede fiskeriet sen eftermiddag, og snart var det tid til en stor fadøl og senere en god wienersnitzel på kroen. Og ja, i Jylland er portionerne bare større.

Næste dag tog vi på et nyt stræk, der også så rigtig lovende ud, med fine sving og en god strøm.

Det skulle imidlertid vise sig at blive svært, da der en halv time efter at vi var startet pludselig flød grøde i massive mængder ned gennem åen.

Grødeskæring..

Vi tog derefter til et nyt sted længere nedstrøms, da vi håbede, at grøden blev opsamlet i en af byerne langs åen. Det gjorde det ikke.. Grødeskæring er absolut ikke det bedste udgangspunkt for et godt fiskeri med kunstagn. For det første skræmmer det fiskene, men det gør det også nærmest fysisk umuligt at fiske i det hele taget, da der er grøde på i hvert kast når man fisker nedstrøms. Opstrøms fiskeri kan fungere lidt bedre, men det er fortsat langt fra optimalt. Vi fangede trods modgangen en del mindre bækørreder, og jeg sluttede turen af med en bækørred på knap 35 cm.

Et noget pauvert resultat efter de mange timers fiskeri, men dog rigtig spændende (- og hyggeligt) at opleve Holme Å. Jeg er klar en anden gang, men det bliver tidligere på året, hvor der er færre vandplanter og mindre bevoksning langs bredderne. En sidegevinst ved turen var en masse fiskesnak og mange naturoplevelser, hvor Erik delte af sin store viden om områdets fugle og planter. Tak for en god tur.