Ask ejer Danmarks bedste tunbåd 2018

Ask Peter Futtrup, der er professionel lystfisker med eget guidefirma samt skribent ved Fisk & Fri samt bestyrelsesmedlem i foreningen, har i sommer haft nogle vilde fiskedage i jagten på tun.

Som han skriver:

OK – det stak HELT af.

Vi havde nogle vilde dage i Skagen, og jeg kan nu prale (og gør det gerne:-) af at have Danmarks bedste tunbåd.

I alt landede, mærkede, og genudsatte vi 7 tun ombord på min båd NORA i løbet af de 10 dage projektet varede, så vi er glade, stolte og lidt trætte…

Vil du vide mere kan du:

A:) Læse Politikens 3 siders historie fra sidste lørdag.

B:) Se Go’Aften Danmark på fredag (imorgen den 28. september), hvor jeg skal ind og underholde den brede befolkning om tunfiskeriet.

eller

C:) Købe næste nummer af Fisk og Fri hvor du finder 4 sveddryppende sider fra vores fiskeri.

Kæmpe tak til DTU Aqua for at få stablet det her projekt på benene.

Klaus: Jeg kan ikke huske hvor stor den største var, men den tænker jeg, at tilmelde til årets fisker hvis det er ok?

Ask

Respekt for indsatsen og et kæmpe tillykke med fangsterne og titlen som årets bedste tunbåd. Tunen tilmeldes naturligvis årets fisker konkurrencen i år, men konkurrenceudvalget har også diskuteret om det fra næste år skal være tilladt at tilmelde tun til årets fisker, da det jo alene er en udsøgt skare af fiskeeliten i Danmark, der i forbindelse med tunprojektet har tilladelse til at fiske efter dem. Det ændrer naturligvis ikke på, at der virkelig er tale om flotte og spektakulære fangster. Hvem gad ikke prøve at fighte disse ultra stærke fisk?

Ialt blev der landet og genudsat over 90 tun i de 14 dage der var givet tilladelse til forsøget, så lad os håbe at der fremadrettet vil blive en kvote for alle danske lystfiskere. Det skal naturligvis være catch & release, så vi i mange år frem kan have glæde af fiskeriet.