Artikler Forsidenyt Nyheder Nyheder

Store Strygedag ved Esrum Møllegård

Så var det idag, at ørrederne, der blev elfisket i sidste weekend i Esrum Å, skulle stryges for rogn ved Esrum Møllegård. Erik Walter Nielsen, der også var med i lørdags til elfiskeriet tog et par billeder.

Ørrederne der blev strøget gav dermed deres bidrag til de kommende generationer i Esrum Å samt til andre vandløb, heriblandt Nivå og Usserød Å-systemet, der løber ud i Kattegat og Øresund. Så når du fanger en ørred på kysten i disse områder, stammer den måske fra Esrum Å.

På Store Strygedag kan man også se, hvordan livet starter for en ørred på klækkeriet. Først stryges rogn fra hunfiskene og mælk fra hanfiskene. Siden foregår foreningen og undfangelsen, hvorefter æggene havner i klækkebakkerne. Det er dem der så i sidste ende bliver til de små ørreder på billedet nedenfor.

Esrum Ålaug har mange års erfaring med at give fiskene den bedste start i livet, og har efterhånden skabt nogle fine rammer i klækkeriet på Esrum Møllegård.

Vi må krydse fingre for at alt går vel, så vi får endnu en årgang fine ørreder.