Morgentur ved jernbanebroen gav 5-kilos havørred

Hej alle

Hans fra foreningen er vel nok vores flittigste og dygtigste åfisker i disse år. Hans største nogensinde fra åen blev fanget for et par dage siden, idet han efter et kvarters fight kunne lande en smuk ørred på 73 cm og 5,2 kg.

Ørreden tog en lille 5 cm Savage Gear wobler fisket nedstrøms.

Hans har i år indtil videre landet mere end 40 ørreder, hvoraf langt de fleste er blevet genudsat. Han fortæller, at han skifter agn mange gange i løbet af dagen og bruger woblere i farverne orange til neutral sort/sølv. Størrelsen på woblerne svinger fra 4-11 cm, men han foretrækker dem i størrelse 5-7 cm. Hvad der virker den ene dag, virker måske ikke den næste, hvilket betyder, at man skal prøve sig frem.

En af hemmelighederne bag hans succes er, at han ofte er ved åen, og der har lært at “læse” vandet. Ofte finder han ørrederne i strømlæ og ved indgangen til sving eller udgangen af samme. Får han et hug den ene dag, hvor ørreden ikke bliver siddende, kommer han bare igen dagen efter, hvor han så ved, hvor han skal fiske, og med hvad. Hans´vigtigste råd er, at man skal bevæge sig forsigtigt langs åen, da man ellers meget let skræmmer ørrederne. En skræmt ørred hugger ikke.

Et stort tillykke med fangsten herfra. Ørreden er formentlig den største opgænger fanget i de senere år. Måske har andre fanget dem større, men jeg har ihvertfald ikke hørt om det.