Artikler Forsidenyt Nyheder Nyheder

Tilladelse til ekstraordinær udsætning af 3.500 stk. ørreder i åen opnået – Hjælp ønskes

Hej alle

En rigtig glædelig nyhed til alle os, der fisker i åen, og andre naturelskere!

Vi har nemlig fra DTU Aqua og Fredensborg Kommune helt ekstraordinært opnået tilladelse til en engangsudsætning af ca. 3.500 stk. ørreder i åen. Der er tale om ørreder, der er kommet i overskud ved Esrum Ålaugs produktion ved Esrum Mølle, og for ikke at skulle destruere fiskene, har vi altså fået denne ekstraordinære tilladelse til at sætte dem ud. Som Benny Østergaard fra Esrum Ålaug skrev til os i første omgang, da han kom med tilbuddet: “Da det jo er samme stamme af fisk i Nivåen, er der ikke tale om fremmed fisk ved udsætningen. Det er jo næsten for meget, hvis vi skal til at slå levedygtige fisk ihjel på grund af pladsmangel”. Det kan vi kun være enige i. Heldigt for os er også, at vi får lidt igen for vore medlemmers arbejde med elbefiskningen i november sidste år:-)

Carsten Ryby, der er formand for vandplejeudvalget og har været tovholder i processen, melder, at udsætningen kommer til at foregå om eftermiddagen mandag den 28. august. Frivillige efterlyses til at hjælpe, og flere af dem, der var med til elbefiskningen i november, bl.a. Hans, Asger, Zlatan og Erik, vil formentlig deltage, hvis de har mulighed for det. Bjarne, Carsten og undertegnede vil nok også deltage. Alle øvrige medlemmer er naturligvis også meget velkomne. Kontakt Carsten Ryby på 40141090 eller på hans mail carsten@ryby.dk, hvis du har lyst til at være med.