Dansk Brakvands Cup 2016

Gedder har altid haft en særlig plads i mit fiskeri, og at jeg så fik investeret i en toptunet alujolle sidste år og derefter i den grad blev bidt af fiskeriet efter brakvandsgedder, gjorde det naturligt også at tilmelde sig Dansk Brakvands Cup, der løb af stablen i den forgangne weekend. Arrangementet hører med mere end 250 deltagere fordelt på ca. 100 både og en præmiesum på over 200.000 kr. til blandt Danmarks største. Fiskeriet foregår i området omkring Møn.

Cato Jürgensen skulle være min makker og vi havde da også både sammen og hver for sig fanget en hel del gedder i Stege Nor gennem det seneste år. Vi havde dog kun prøvet fiskeriet udenfor Noret en enkelt gang – max 1 time og uden det store held. Fiskeriet skulle foregå udenfor Noret, men alligevel var forventningerne i top, da startskuddet lød lørdag morgen kl. 7.30.

Efter nogle timer fandt vi et område med fisk, men desværre uden at få nogle i jollen. Cato smed en 4-5 kilos gedde, mens jeg havde et hug, der resulterede i en afbidt hale på min Larsen Lure shad. Vi så et par gedder i det lave vand, men mærkede ikke flere trods stor ihærdighed, og kl. 16 sejlede vi ind, noget skuffede over dagens resultat. Fiskeriet havde dog også været generet af meget drivende tang.

Næste dag var vi klar igen kl. 7.30, og ville prøve nogle nye pladser. Det blev til et par minutters planende sejlads, hvorefter vi brat stoppede midt i sejlrenden med et par både lige bag os, som vi lige havde overhalet. De veg heldigvis udenom, og vi var temmelig overraskede, da min 20 hestes Hondamotor ellers er stabiliteten selv. Cato tjekkede benzintanken og fandt ud af, at den var tom. Det var den bestemt ikke, da vi forlod alujollen aftenen før. Hertil var luftventilen skruet til og selve tilførslen fjernet fra indtaget. Med andre ord sabotage/benzintyveri. Heldigvis havde vi et par reservedunke med, som vi fik hældt på, og vi var igang igen. Fiskeriet var omend endnu dårligere end dagen før med endnu mere drivende tang, og det føltes umuligt at finde gedderne. Cato havde en enkelt 3-4 kilos følger et sted, men mere så eller mærkede vi ikke. Vi pakkede sammen lidt før konkurrencens sluttidspunkt og en fangstmæssig katastrofe var en realitet. Aldrig havde vi oplevet en nulbon i brakvandet, og så endda to dage i træk. En lille trøst var det dog, at stort set alle andre også havde oplevet et ultra svært fiskeri med ingen eller kun ganske få gedder indenbords.

De tre største gedder fanget til konkurrencen var alle over meteren, mens største aborre var på beskedne 27,5 cm. En sjov ting ved konkurrencen var, at vinderen af den samlede konkurrence, Rasmus Ingemann, vandt med en gedde på 89 cm og en aborre på beskedne 12,5 cm. Nu skulle man tro, at det var rent held. Det var det ikke. Ham og hans bådcrew satsede hele søndagen på aborrer, da de hver især havde taget en gedde om lørdagen. Godt gået og et stort tillykke skal lyde herfra!

Godt vejr (måske næsten for godt), et meget velorganiseret arrangement og mødet med rigtig mange ligesindede kunne heldigvis kompensere for det ringe fiskeri. Jeg er derfor næsten sikker på, at jeg tilmelder mig igen til næste år.