Fangstrapporter

Esrum Sø vågner nu, havørreder til Torben og Peter samt en Øresundsmelding fra Ion

Igår var jeg med Peter Møller på Esrum Sø for at teste om, der skulle være kommet gang i efterårsfiskeriet. Aborrer var der masser af i størrelse extra small og op til halvkiloet, men det lykkedes da også at prikke 5 gedder, med største til Peter på ca. 5,5 kg.

Gedderne blev taget på mindre aborrer, der var fanget på pirk. I et af Peters tilslag gik det iøvrigt lidt for voldsomt for sig, idet stangen knækkede.

Da vi var kommet i havn og var igang med at rigge af, kom en flink fyr forbi, bl.a. for at fortælle, at han samme morgen havde snuppet to grove aborrer på 1,76 kg og 1,5 kg. Begge taget på agnskaller. Jeg opfordrede ham til at tilmelde den største til Esrum Open, så lad os håbe, at han gør det! Indtil videre er største aborre tilmeldt Esrum Open på 1,72 kg, fanget af den skrappe Preben Meyer, som de fleste kender fra Fiskeringen, hvor han er med i bestyrelsen. Han plejer at have godt styr på Esrums store, men svære aborrer.

Andre medlemmer har også sendt fangstrapporter. Torben Kaas har været en tur i det jyske. Han skriver:

Hej Klaus,

Sidste weekend fiskede jeg med et par venner i Kongeå på Vejenforeningens stykke ved Skodborghus. Der var rigtig godt med vand i åen – nogenlunde klart endda, så selvom det var højt oppe i Kongeåen, der traditionelt ikke er den bedste af vadehavsåerne, var der forhåbninger for dagen.

Fisken tog wobleren midt i åen på et lige stræk. Krogen sad på undersiden af munden, så jeg havde et skævt træk på den, der gav fisken gode muligheder for at stille sig på tværs og udnytte strømmen. Dermed kom fighten til at vare over 10 minutter, før jeg kunne jage min fiskekammerat Michael Deacon ud i åen, hvor han i vand til livet, fik kastet ørreden op på land.

Det viste sig at være en smuk havørred på 2,8 kilo og 65 cm. Den var fanget klokken 12.30 i høj sol. Lidt mystisk men også rigtig rart.

Desuden var jeg i sommer en tur ved Vesterhavet og fange makreller på spin fra molerne ved Hvide Sande. Der var masser af fisk om aftenen, hvor vi havde et intenst fiskeri et par timer omkring solnedgang flere aftener. Små fisk dog, men jeg kan anmelde en enkelt makrel på 650 gram.

Stort tillykke til Torben med fangsterne. Især havørredfangsten viser, at man ikke skal undervurdere fiskeriet midt på dagen – selv i høj sol!

Et andet aktivt NÅL-medlem, Peter Lottrup, var igår søndag ude med sin nye alujolle langs Øresundskysten med Jacob Rønnow. De havde nogle følgere, og et par hug samt en enkelt storprikket målsørred i båden. Fiskeriet skal nok blive bedre i takt med at vandet bliver lidt køligere.

Ion Hoe Nielsen har også givet en melding fra en tur søndag med Zimba. Han skriver:

Hej Klaus,

Ikke det store at berette, spottede tun, fik et chok. Forsøgte mig så på noget spændende bund efter nogle af de i perioder hugvillige langer. Jeg undgik dem dog flot, men fik gang i sejbonanza på let grej. Fine småsej over vrag, op til godt 2 kg. Masser af sild, men flådfiskeriet efter torskene var resultatløst. Havde et meget spændende hug lidt sydligere. Glemte dog mine børsteorm på vej ud af døren så det var ærgerligt.

Brugte 28 liter benzin på 9 og en halv time alene i båden. Fin tur med tests og ideer.

Ion

Mange tak til Ion for melding, der vist meget godt illustrerer mulighederne på Øresund.