Fangstrapporter

Påskefiskeri fra kysten, trolling med Zimba og en melding fra åen

Påsken var vejrmæssigt generelt god og vore medlemmer har da også fanget fisk. Peter Lottrup skrev følgende:

Hej Klaus,

Påskedagene passer til fiskeri, men de første dage passede vind og vandstand ikke til fiskeri ved Nordkysten/Øresund. Det ændrede sig dog til weekenden, hvor vandstanden faldt og vinden lagde sig. Det udnyttede jeg til to korte morgenture lørdag + søndag, hvor jeg startede fiskeri ved solopgang.

Lørdag gav 2 fisk på henholdsvis 41 og 45 cm. Den på 45 valgte jeg at tage med hjem. Begge fisk blev taget på en kobberbasse.

Søndag måtte jeg på den igen og her fik jeg 3 fisk. Denne gang på Magnus fluen. Den ene en flot fisk på 53 cm (ovenfor) som gav en god fight med udløb og luftakrobatik. Her til morgen var jeg så afsted igen. Igen 2 fisk hvor den ene dog røg af ved landing. Begge mindre fisk omkring 39-40 cm.

Det kan godt være, at der er langt imellem de store fisk i vort lokalområde. Til gengæld er der mange mindre fisk!

Peter

Mange tak til Peter for rapporten. Ihærdighed belønnes og det er nu, at man skal smede, idet hornfiskene snart invaderer vore kyster.

Ask har været ude med foreningens trollingbåd Zimba i Påsken. Første gang sammen med Jens Blom og undertegnede i lørdags. Her blev det til et ca. 30 fine torsk op til 4,4 kg, men desværre ikke nogle havørreder. Vi var dog tæt på, idet Jens mistede en 2,5-3 kilos ved netkanten. Surt show! Noget der også var surt var, at da vi efter en ellers vellykket tur skulle hælde benzin på Zimba, kunne konstatere, at tanken var utæt i toppen. For brugere af Zimba, skal det således pointeres, at I ikke må fylde tanken mere end 3/4 op. Dette er gældende indtil vi får lukket hullet.

Anden gang Ask var ude med Zimba var mandag, 2. Påskedag, hvor turen blev noget anderledes end forventet. Ask skrev følgende:

Hej Klaus – tak for sidst;-)

Dagens trollingtur med min dreng og en af hans venner blev lidt forkortet, da vi pludselig så et sejlskib hvorfra det stod ud med røg.

Vi sejlede selvfølgelig straks derover, hvor vi kunne konstatere at de havde problemer med maskinen og skulle trækkes i havn. Vi fik ført tovværk over, og slæbte dem ind til Nivå.

Zimba klarede rigtigt fint at trække den 13 ton tunge båd, og vel i havn fik vi sat to lettede sejlere af.

Fiskeriet var forøvrigt ikke noget at skrive hjem om. Vi fik et par torsk, og de andre både vi snakkede med havde heller ikke haft heldet med sig. Min søn var dog som altid stolt over sin fangst!

Ask Peter Futtrup

Mange tak til Ask for rapporten. Rart at der findes hjælpsomme mennesker, der kan hjælpe folk i nød.

Den sidste rapport jeg har modtaget er fra Mogens Mentz. Han skriver:

Hej Klaus,

Jeg har netop været en tur ved åen. Jeg fangede ikke noget, men så en ørred omkring målet stå foran en sten – ikke bagved, som jeg ville forvente. Det var ved ringovnen. Uanset hvad jeg kastede til den af småting – blink og spinnere – og uanset om jeg kastede fra den ene bred eller den anden, uanset om jeg kastede opstrøms eller nedstrøms, ville den intet. Den flyttede sig ikke engang selvom jeg trak agnen lige foran dens snude, over ryggen på den eller tæt langs siden.

Mogens Marcus Mentz

Tak til Mogens for at dele hans frustrerende, men sjove oplevelse. Nogen gange skal det ikke være nemt, men mon ikke, at havørreden på et tidspunkt bliver sulten eller aggressiv og ender med at hugge til.

PS: I forbindelse med generalforsamlingen 19. februar 2015 fik vi opdateret vedtægterne. Tjek dem ud her