Fangstrapporter

ZimbAmok

Trollingbåden Zimba er kommet i vandet og årets første rapport er en realitet. Ask skriver:

Hej Klaus,

Så er fisken ordnet, og lidt afslapning kalder ovenpå en – for mig – legendarisk dag på Øresund.
Havørreden har altid været mit nemesis. Lige meget hvad jeg har gjort, er det aldrig lykkedes mig at lande en over målet, men det blev der lavet om på idag.

Jeg havde besluttet mig for at tage min søn Laurits på 5 år med ud og trolle en tur i Zimba. Fryseren var tom, og konen havde fundet en opskrift med torsk, så vi sejlede ud ved  middagstid.

Vi fiskede bare med to stænger, så der var tid til hygge, og det skulle vise sig at være alt rigeligt. Ganske hurtigt får vi et par torsk i båden, til stor fornøjelse for Laurits, men da vi kommer ud over lidt dybere vand kommer et bedre hug. Laurits får stangen, og op kommer en havørred på 65 cm.

Jublen vil ingen ende tage, og der bliver danset rundt i Zimba. Under vores svingom begynder den anden knarre at hyle, og endelig er det min tur til at fighte en målshavørred. Fisken blev fightet som en langsom sats i en Mozart symfoni, og da den kom op blev dansen til brasiliansk zimba-samba.

Herefter følger torsk på torsk – og en enkelt sej – men da vi kommer over samme spot, er der igen et seriøst hug. Fisken står desværre hurtigt af, men jeg skynder mig at køre dovnriggeren op og sætte linen på igen. Jeg når ikke en gang ned før klemmen udløser, og en kanon fight går igang.
Efter en del tovtrækkeri kommer min drømmefisk på dækket. 68 cm og 3358 gram sølvtøj fra Øresund.

Endnu et træk over samme plads giver gudhjælpemig ørred nummer fire – ca 60 cm -, men det er Laurits for træt til at opleve. Han er krøbet i styrehuset med ipaden..

Han kommer dog lige ud for at fange dagens sidste – af over 40 torsk, hvorefter vi vender snuden hjemad efter fire fantastiske timer på Øresund, hvor 32 års forbandelse blev brudt.

Alle havørreder blev taget indenfor 100 meter og til klubmedlemmerne kan jeg oplyse, at jeg har sat et mærke i den nye plotter, hvor de huggede. Det er waypoint 0007, så det er bare at komme ud:)

Venlig Hilsen

Ask Peter Futtrup

Stort tillykke til Ask med ny PR-havørred og mange tak for den gode beretning!