Fangstrapporter

Å-fangster og en rapport fra dagens buletur

Lørdag den 7. februar skulle jeg afsted igen til St. Vejle Å. Planen var at følge samme opskrift som weekenden før havde virket, men sådan skulle det ikke gå. Vel fremme ved agnfiskespottet var synet, der mødte mig ikke just spændende. Der svømmede nemlig 10-12 skarver rundt i den lille lagune, hvor der ellers indtil for nylig havde svømmet tusindvis af småbrasen rundt. Skarverne havde haft en fest og fuldstændig udraderet de små brasen. Surt show! Jeg måtte videre til næste agnfiskespot, men der var is på, så gode råd var dyre. Fiskefeberen var høj, så jeg bestemte mig til at tage til St. Vejle Å alligevel, bevæbnet med masser af gummiagn, der skulle fiskes på et dropshotrig for at undgå for mange fejlkrogninger. Fiskeriet var som forventet svært i den heftige vind uden agnfisk eller rejer, men det blev da til nogle fine aborrer omkring kiloet samt en enkelt rigtig pæn aborre på 45 cm og 1,450 kg.

Fra vores egen å er der også kommet lidt flere fangster efter å-premieren, heriblandt fra Peter Lottrup, som snuppede en fin 60 centimeters havørred på en hjemmebundet flue på en af de nedre stræk. Herudover har jeg selv fanget en havørred på knap 55 cm på et stræk af Usserød Å på en Rapala wobler. Jørgen Bent Andersen fra foreningen har også været ved åen og der fanget en 2-kilos regnbue på 49 cm. Han fortæller, at den blev fanget den 8. februar kl. 14 på stykket mellem Ullerødgårdsvej og Møllevej med en Rapala wobler.

Herligt at der der igen er liv i åen trods det altødelæggende udslip i efteråret.

Idag den 14. februar var også dagen, hvor foreningens anden og sidste buletur skulle løbe af stablen. Ion Nielsen havde arrangeret og vi var en lille flok, der forventningsfulde var mødt op ved Kulturværftet i Helsingør. Skibet vi skulle med var igen Fyrholm, der i denne sæson indtil videre har landet over hundrede målere, heriblandt den ene af de tre +20-kilos torsk, der er blevet fanget. De to andre er blevet fanget fra Sværd.

Det skulle så bare ikke være på vores formiddagstur, at der blev taget målere fra Fyrholm. Faktisk blev der taget meget få torsk, hvilket jo nok også hænger sammen med at vi sammenlagt maksimalt havde pirkene i vandet i 30 minutter mellem kl. 7 og 12. Resten af tiden sejlede skipper Lars Pryds rundt for at finde torskene. Det er vilkårene på buleturene. Ion, der i sin fritid ind imellem hjælper med at gå til hånde på Fyrholm, kunne dog trøste Asbjørn og undertegnede med at Fyrholm for nogle uger siden havde oplevet et fantastisk fiskeri med mere end 15 målere fanget på samme tur. Dette kunne han så også dokumentere med nedenstående billede.

Asbjørn var iøvrigt eneste NÅL-medlem, der havde torsk med hjem, idet han tidligt på turen fik en 3-kilos. Vi andre slap for at rense fisk..

Update fra åen

Var søndag morgen lige et smut ved åen for at tjekke vandføring og dagkortstrækkene nedstrøms møllen. Der havde allerede været lystfiskere på spil og jeg fandt derfor et medlemsstræk længere opstrøms, hvor der ikke havde været andre. Det var en god idé, idet jeg ved en spændende lille pool havde en aggressiv følger. Jeg ventede et par minutter og lagde et nyt kast, der resulterede i et godt hug og en lang tur nedad åen med mig bagefter. Lidt bøvlet, da der var mange træer. Efter et par ture frem og tilbage var den mør og op kom en smuk og fed hanfisk på knap 60 cm. Den fik naturligvis friheden igen.