Fangstrapporter

Grov aborre fra Esrum Sø

Hej alle

Lørdag skulle for undertegnede have stået i geddens tegn, men endte i stedet i aborrens.

Cato Jürgensen og jeg skulle egentlig have været på en jerkbaittur for at se, om der skulle være kommet gang i gedderne, men vindudsigten sagde nej.

Vi var dog nødt til at tage afsted, da fiskeabstinenserne efter en laang og varm sommer nu var akutte. Vores plan B var at dørge nogle gedder på Esrum Sø, idet vi her forventede, at finde en smule læ langs vestsiden. Jeg havde dog lige suppleret dagens geddegrej med et par aborrestænger og en stak pirke, da der for nyligt var blevet tilmeldt en flot 1,5 kilos aborre til Esrum Open. Det kunne jo også være, at vi fandt spændende ting på loddet..

Kl. 10 var vi klar i Sørup Havn og efter en seriøs regnbyge kom vi afsted. Vinden var endnu ikke kommet op i omdrejninger, så jeg foreslog Cato, der aldrig tidligere havde pirket aborrer, at vi lige tog en runde langs østsiden på mine favoritspots. Første stop ved Kongebroen gav kun småaborrer, men længere nordpå fik vi på en skrænt nogle rigtig spændende lodninger. Sådan noget  har tidligere givet mig et sjovt fiskeri og det slog heller ikke fejl denne gang, idet vi begyndte at hive 2-400 grams aborrer op til den store guldmedalje. Det var dog ikke den størrelse sortstribede vi jagtede, så vi sejlede lidt rundt i området.

Pludselig så det rigtig spændende ud, idet bulerne på bunden nærmest blev levende med streger/bananer op i vandet, som om der var gang i en større jagt i dybet. Ned med pirkene og både Cato og jeg havde flex, netop som vi havde ramt bunden. Min blev hængende, mens Catos desværre røg af krogen.

“Spot-lock” på den frontmonterede elmotor blev aktiveret, mens fisken tog udløb mod bunden. Jeg er før blevet narret af gedder, men denne fisk kæmpede præcis, som kun de store aborrer kan gøre det, med heftige korte udløb og vild rysten på hovedet. Cato fik den heldigvis sikkert i nettet og glæden var stor i båden. Dette var en aborre meget tæt på min PR, men vejning osv. måtte vente til lidt senere, da jeg ved, at de store eksemplarer ofte går sammen i små flokke.

Ingen tid at spilde – Ned med pirken igen og heldigvis flex igen. Atter en god fisk, at dømme efter udløbene. Denne gang en lidt mindre, men så absolut en godkendt fisk. Det var nu åbenbart slut på den heftige hugperiode for de gode aborrer, og det var tid at finde målebånd, vægt og kamera frem.

Den store aborre var et pragteksemplar, flotte farver, høj ryg og struttende fed. Den blev målt til 49 cm og 1,825 kg (ultra tæt på PR), mens den næststørste var 45 cm og 1,250 kg.

Trods ihærdig søgen resten af dagen i den heftige vind blev det kun til en enkelt aborre på 850 g til Cato og en hel del i mindre størrelser. Herudover blev det til 3 gedder op til ca. 3,5 kg. Samtlige fisk fanget på slanke gule pirke.

Alt ialt en super start på aborresæsonen og første tilmelding fra vores forening til Esrum Open.

Klaus Vestergaard