Kategorier
Fangstrapporter

Geddejagten er gået ind på de sjællandske søer

Hej alle

Andre end Ion og Jens Peder har også været på premierefiskeri efter gedder, heriblandt undertegnede, der 1. maj var på Furesøen med en båd fra Fiskeringen. Det var dog ikke det nemmeste fiskeri, idet jeg måtte kæmpe med en strid vind fra nordøst og kun havde det vi normalt kalder “aborreskaller” med (de største skulle bruges dagen efter..). Jeg fandt aldrig melodien, men fik da en 3-kilos trøstgedde på hjørnet ved Lille Kalv, og gav op ved middagstid.

Dagen efter, fredag den 2. maj, havde jeg taget endnu en fridag og den skulle sammen med Jens omsættes til geddejagt på en større sjællandsk sø.

Agnskaller kunne blive et problem, idet vi kun havde omkring 20 stk., men det var da bedre end ingenting. Vi var på vandet omkring 10.30, hvilket normalt er alt for sent i min optik, men der var lige et par piger, der skulle afleveres i skole.

Den første time gav ikke meget, men så begyndte der at ske noget. De første pæne gedder gik til Jens, der hurtigt snuppede et par 3-4 kilos samt en fin fisk på 7,4 kg.

Jeg selv kom ind kampen og fik et par 5-kilos inden jeg efter et hug på en af de store skaller, satte krogene i noget, der havde en vis tyngde. En udramatisk fight med fuld kontrol og Jens kunne nette årets indtil videre største gedde på 9,6 kg og 106 cm.

Herligt – Det blev i løbet af resten af dagen til en stribe gedder mere i den gode 4-5 kilos størrelse, toppet af en gedde på 7,35 kg og 105 cm.

Sidstnævnte kæmpede markant bedre end 9,6 kilos fisken og jeg var en overgang helt sikker på, at nu var en 10+ gedde på vej. Alt i alt blev det denne fredag til 23 gedder, heriblandt en enkelt fanget på jerkbait. Snitvægten lå på den gode side af 4 kg. Vi fik også en lidt speciel oplevelse, idet Jens efter verdens sløveste fight kunne lande en gedde, der vist bedst kan betegnes “Pelle Haleløs”.

Min teori er, at den er kommet for tæt på en bådmotor, idet jeg har svært ved at forestille mig, at der har været en anden gedde på spil.

Lørdag den 3. maj havde Peter Møller og undertegnede aftalt en kort tur på Esrum Sø, trods en irriterende vestenvind. Cato Jürgensen var med som gæst og det var egentlig meningen, at han og jeg primært skulle fiske med jerkbait for at se om dette ville virke. Peter Møller ville primært fiske med agnskaller, så et battle kom hurtigt igang. Det blev dog hurtigt tydeligt for os alle, at det var skallerne, der virkede. Cato og jeg havde da et par hug, men det var Peter, der kunne fange gedderne. Til sidst måtte Cato og jeg kapitulere og fik begge en agnskalle i suppen. Dette gav os hver en mindre trøstgedde, mens Peter sluttede dagen med 7 fisk, heriblandt en fin 4,5 kilos gedde på toppen.

Vi giver den gas i øjeblikket og mandag var jeg med Peter Møller afsted igen på den sjællandske sø, hvor Jens og jeg havde oplevet et fint fiskeri om fredagen. Vi havde hver vores båd, men fik aldrig fiskeriet til at køre optimalt, idet vi kun havde kunnet skaffe alt for få og for små agnskaller. Vejrudsigten var heller ikke den mest spændende, idet vi ifølge DMI kunne forvente både regn og vind omkring kl 15. Dette kom desværre ikke helt til at holde stik, idet der var både regn og skumtopppe på søen allerede kl. 13.

Inden vi sejlede ind nåede Peter dog, at snuppe 5 gedder op til 5 kg samt en 1,5 kilos sandart. Sidstnævnte er fredet i maj, hvorfor den ligesom gedderne naturligvis blev genudsat. Jeg selv var lidt mere heldig, idet det blev til 12 stk, heriblandt tre 5-kilos fisk. Jeg mistede dog en rigtig god gedde under båden inden jeg nåede at se den. Mit gæt er 8-10 kg, men den kunne sagtens have været større.. Der går nok ikke lang tid, før vi skal afsted igen.