Fangstrapporter

Geddepremiere og en kysttur til Vestsjælland

Hej alle

Hermed en fangstrapport fra geddepremieren som jeg har modtaget fra Ion Nielsen:

Hej Klaus,

Efter med kriller i maven og stor begejstring, at have vundet lodtrækningen om at være premiere-skipper på Esrum 1. maj, var det med at finde en gast. Det lykkedes! Tak til Klaus for at sprede budskabet! En wingman af stor kvalitet tør jeg godt at skrive, Jens Peder, fisker godt og er bare alletiders.

Dagen startede tidligt. Vinden var lovet frisk – Den var meget frisk og fra V-NV. Det fik vi at mærke før fiskeriet kunne folde sig ud.

Første hindring var at stikket til elektronikken var irret så kraftigt, at Jens Peder måtte redde dagen ved hurtigt at smutte hjem og hente et andet ekkolod, så vi i det mindste havde en vanddybde at regne efter, mens vi riggede grej til. Vi sejlede fint nordpå op langs østsiden, men da det begyndte at friske op og umuliggjorde ethvert forsøg på fiskeri, tog vi en rask beslutning og fik en sejltur tværs over Esrum Sø, som vi begge sent vil glemme. Efter de seneste dages solskin var beklædningen også lidt vel modig i forhold til vejret vi reelt var i

Nå, men vi kom langt om længe – kolde og våde bevares – i læ lige syd for søndre Sandport og loddet tegnede straks fint på omkring de 5 meter vand. Vi satte 6 stænger med lidt blandet guf. Mine obligatoriske Westin Jätte på 17 cm, i papegøje og rød/hvid flydende, et gummidyr, en Westin Jerk og tre Buster Jerks. Alt sat i et set up med 2 sideplanere og resten i forskellige længder efter båden.

Det woblede lystigt og humøret steg et par grader. Jeg havde fornemmelsen af fisk i vente, da jeg uforsigtigt sagde til Jens Peder, at nu var det bare at vente… SLAM fast fisk på den lille buttede Westin Jerk. Dagens første fisk var en realitet.

Derfra gik det slag i slag Sandporten igennem. Vi fiskede så vidt muligt kun i læ og alligevel lykkedes det uden det store kaos, at fange 17 fine fightvillige gedder i Sandporten på gennemsnitsligt 4,5 meter vand og lige så gennemsnitsligt på 3 kg stykket – anslået. Dagens største på 5 kg prik gik til Jens Peder – the wingman – også fra Sandporten.

Jeg valgte dog at søge andre fisk og langs Søvejen lykkedes det at fange tre gedder, hvoraf en 3 kilos fisk gav Jens Peder en af hans bedste gedde fights, da den blev “voldet” under fighten af en fisk, hvis størrelse vi kun kan gisne om!

Det skete faktisk to gange denne 1. maj, at vores fangster blev angrebet. Vi så ikke dyrene, men sårene talte deres tydelige sprog.  (Big Mammas!)

Vi fortsatte ruten og vinden flovede og gik i ren nord. Så var det tid til Kobæk Vig, der dog svigtede fiskemæssigt, selvom lodningerne stedvis var fine. Det blev til to pindegedder i vigen.

Da så vi kom ind og lossede båden, mødte vi Per B. Larsen fra LF. Han havde som bådinspektør fået besked på, at hente en havareret båd hjem, der var nødlandet ved en privat bådbro. Om ikke vi kunne hjælpe ham, og få den bugseret hjem? Selvfølgelig! Ud igen efter, at grejet var losset i bilerne, og hente LF båden ind på slæb.

En lille god oplevelse, der vidner om at klubånd og hjælpsomhed mellem lystfiskere er guld værd.

Dette års 1. maj geddepremiere i tal:

4,5 meter vand

4-6 stænger og lige så mange woblere

17 fisk på godt 3 timer i Sandporten

3 fisk ved Søvejen

2 i Kobæk Vig

7,5 times effektivt fiskeri

22 gedder med en på 5 kg på toppen

Et fint gennemsnit på anslået 3-3,5 kg med god konditionsfaktor.

1 bugsering for LF

2 nye gode fiskekammerater

Tak for en god tur på vandet Jens Peder!

Ion Nielsen

Stor tak til Ion for fyldestgørende rapport og tillykke med fangsterne. Ærgerligt at den helt store, der havde udset sig 3-kilos fisken, ikke nåede at komme i nærheden af båden. Historien lyder jo unægteligt som den om “Kobækvig-gedden”, der huserede i 70-erne. Den var kendt for at spise artsfæller og for at være i “Monsterklassen”.

Jeg selv har også været lidt ude i løbet af de seneste 14 dage, bl.a. i Påsken. Langfredag stod den således på en tur til Stevns, til et spot, hvor jeg tidligere har fået fisk op til 3,4 kg. Vandet var spritklart, så det var ikke helt optimalt. Dette var sikkert også årsagen til, at jeg trak en nulbon, trods mange timers “slid”. Lørdag morgen ville jeg tage revanche på et tidligt morgenpas på et af de lokale stræk, men det var ikke meget bedre. To fyre stod præcis på mit “hemmelige” sted, og næste sted – lidt længere nordpå var vandet fyldt med drivende tang. Øv.

Revanchen måtte så blive 2. Påskedag, hvor Peter Lottrup og jeg tog den lange tur til Vestsjælland. Strækket var et af Peters favoritspots og jeg skal lige love for, at det så lovende ud. Flere steder med leopardbund, andre steder med helt mørk bund, små rev og gang i det lettere uklare vand. Som prikken over i-et var der masser af små og mellemstore tobiser inde over sandet. Det kunne ikke gå galt. I tredje kast var der hug og jeg kunne lande en fed målsfisk. Den fik muligheden for at vokse sig større. Peter fik sig tre målsfisk, heriblandt den på billedet nedenfor (44 cm).