Fangstrapporter

Flere ørreder fra lokalområdet

Havørredfiskeriet kører i øjeblikket på den store klinge og det er bare med at klø på. Når hornfiskene snart indtager kysterne bliver det markant sværere, med mindre man er til fiskeri i de mørke timer.

Jeg selv tog fredag eftermiddag til et af de lokale stræk, hvor jeg efter gennemfiskning af et længere stykke og da mørket var ved at falde på omsider fandt havørrederne. De har på dette tidspunkt af sæsonen en tendens til at gå i større eller mindre flokke. Det blev til 5 kontakter, heraf 3 på land. Af disse var de to undermålere, men jeg var heldigvis også så heldig, at få årets første lynende blanke havørred på 51 cm og 1,46 kg i nettet. Herligt!

Andre fra foreningen har også været ude, heriblandt et nyt medlem, Asger Linee, der dog ikke har været på kysten, men derimod i åen. Han fisker udelukkende UL-spin, hvilket er som skabt til dette fiskeri. Han skriver:

Hej med Jer

Jeg har aldrig fisket å før, men det har været nogle dejlige dage ved åen og jeg er ramt nu.

Jeg har besluttet, at fiskeåret 2014 skal være med min 6 fods UL-stang og kun det grej, som jeg kan medbringe i en meget lille grejkasse samt min 5 liters rygsæk. Jeg forsøger at gøre mit fiskeri så enkelt som muligt og så se, hvor langt det kan føre mig.

Jeg har været ved åen 4 gange nu og jeg er blevet belønnet med nogle ubeskriveligt smukke dage og to fine fisk.

Den 10. marts fik jeg en regnbue på 56 cm i fin foderstand. Det var så stor en oplevelse, at jeg bare ikke kunne få mig selv til andet end at sætte den ud igen. Jeg må se og sætte mig ind i å-politikken om hvad der skal op, for primært sætter jeg alt ud igen.

Det var en lille Rapalawobler på 5 cm i ørredfarve, der tog den, og den har nu sikret sig evig plads i grejkassen.

Den 14. marts fik jeg en oplevelse i særklasse. Jeg var igen ved åen med min 6 fods stang. Den har en kastevægt på 0-5 gram og er et herligt bekendtskab. Agnen var en 7 cm leddelt Rapala i gul. Efter en time fik jeg et af de hug, man ikke lige glemmer. En fisk skød gennem vandet og der var fuld flex på klingen. Jeg fik en rigtig fin fight og vand i mine gummistøvler. Det var en rigtig pæn havørred på 73 cm.

Glæden var meget stor, da den elegant svømmede ud i åen.

Jeg er meget imponeret over det fantastiske fiskeri, der er i min “baghave”, og det kommer jeg bestemt til at dyrke noget mere.

Jeg bliver dog noget sur, når jeg ser, hvor meget affald, der faktisk ligger langs åen. Jeg tager derfor normalt en pose med i rygsækken, som jeg fylder med skrald på vejen tilbage. Det er bare en kedelig måde at slutte en dag på, men heldigvis så går der ikke så mange minutter, fra skraldet er smidt behørigt ud, til jeg igen har den gode erindring om turen. Den dårlige oplevelse bliver hurtigt parkeret, for jeg fisker for at blive glad.

Hilsner fra Asger Linee

Stort tillykke til Asger med de fine fisk og mange tak for rapporten. Dejligt at se, at et nyt medlem, så hurtigt får styr på ørrederne, og ja det er skidt med affaldet, som jeg også har observeret flere gange. Godt initiativ med indsamling af affald, men husk også den officielle indsamlingsdag søndag den 6. april. Vi mødes ved Nivå Mølle kl. 12.