Fangstrapporter

Målertorsk fra Øresund og fluegedder fra De Gamle Lergrave

Ion, der hører til blandt foreningens medlemmer med saltvand i blodet, har i vinter brugt mange timer på Øresund, men indtil i forgårs uden at fange en måler. Han skriver:

Hej alle!

Var på en kort eftermiddagstur med et par venner på skibet Sværd.

Vejret var næsten for godt og selvom strømmen næsten var total væk og forholdene derfor var noget besværlige, nappede jeg alligevel – i al beskedenhed – dagens største torsk og eneste måler på 12,5 kg.

Der blev generelt fanget 2-3 fisk pr. mand på turen.

Knæk og bræk derude!
Ion

Stort tillykke med fangsten til Ion, der er ganske velfortjent efter de mange timers “slid”.

Jeg selv var forleden på en eftermiddagstur i De Gamle Lergrave, idet jeg havde på fornemmelsen, at der kunne stå flere hugvilllige gedder i området, hvor Peter Møller fik sin storgedde på 9,55 kg. Bevæbnet med både en fluestang, en jerkstang og en stang til at fiske med levende agn var jeg godt klædt på. Jeg lagde ud med fluestangen, da jeg med denne kan fiske mellem grøden, hvor de andre kommer til kort. Første kast blev lagt ud, et par sekunders synketid og derefter træk hjemad i ryk. Bang, så er der kontakt og en 3-kilos er kroget. Ind med den og et nyt kast til samme område. Same procedure og vupti hug igen. En lidt større gedde på knap 3,5 kg må overgive sig. Jeg kaster igen og tænker, at det her er vildt. Jeg må have ramt en hugperiode, idet tredje kast resulterer i endnu et hug. Denne gang står den dog af, hvorefter jeg kaster igen. Så sidder den der. En 2-kilos bliver fightet, landet og hurtigt afkroget, hvorefter jeg er igang igen. Den næste halve time, sker der intet, men så giver et kast ind under et træ resultat i form af en velnæret vintergedde på 3,5 kg. Fluestangen giver ikke flere hug, hvilket heller ikke er tilfældet for jerkstangen og stangen med levende agn. Fælles for de 5 fangne gedder er, at de alle har taget samme flue i brun og hvid flash og at de alle blev fanget inde i grøden. De var alle “fejlfrie”, dvs. uden sår og i super god kondition, men med bemærkelsesværdigt små hoveder i forhold til resten af kroppen.

Sidstnævnte kan tyde på, at deres vækst er gået ekstremt hurtigt.

Idag søndag var jeg dernede igen. Denne gang sammen med Peter Møller, der ikke var svær at lokke, dels på grund af det gode fiskeri, og dels den friske vind, der ikke rigtigt tillod forsvarligt fiskeri på nogle af de større søer. Vi havde agnskaller med, men jeg havde naturligvis også min fluestang under armen. Igen var det fluestangen, der gav fisk. Jeg havde i løbet af dagen 4 kontakter, hvoraf de to kom i båden. Den største på ca. 4 kg.

Peters agnskaller gav underligt nok ingenting denne gang, men han havde i onsdags fået et par stykker op til 3 kg, så andet end flue kan altså også virke.