Fangstrapporter

Øresundstrolling, Nive Å og lidt geddefiskeri

Hej alle

Så kom der lige lidt flere rapporter. Den første er fra Mikkel Helms, der har været på Øresund i foreningens trollingbåd:

Hej Klaus

Jeg var ude med Zimba søndag den 27. oktober sammen med en kollega. Vi sejlede ud kl. 7 og trollede sydpå fra havnen. Der var stort set ingen strøm og vinden var 6–8 m/s, så det var også fint. Nede ved Vedbæk var der dog gods i dønningerne, så her tog vi lige en tur ud over sandsugerhullerne og så tøffede vi nordpå igen. Ud for Vedbæk fik vi to makreller på downriggerblinkene, hvilket vi ikke har prøvet før. Vi fik 7 torsk op til ca. 3 kg, to makrel, en sej og en havørred på 1,5 kg. Bedste kombi var et kobberfarvet Flutterchuck blink fisket i 4 meters dybde på downriggeren over 8–10 m vand. Det var også det havørreden faldt for. Vi sejlede ind kl. 12. Båden fungerede perfekt, og der var ingen problemer med motoralarm.

Mikkel

Tak til Mikkel for rapporten. Rart at se, at trollingbåden bliver brugt og at der fanges fisk fra den. Den næste rapport er fra Mogens Marcus Mentz, der idag har været ved Nive Å:

Hej Klaus

Jeg har netop været et par timer ved åen. Jeg fiskede stykket fra træbroen til Ny Strandvej – og lidt nedenfor broen. Der var en masse vand i åen i dag og jeg tror ikke, at jeg før har set dette stykke med så meget vand. På det nederste stræk hjælpes vandstanden dog af højvande i Øresund. Jeg fangede 2 ørreder – begge på ca. 22 cm, så de kom pænt ud igen.

Midt mellem Strandvejen og træbroen er der en opdæmning af træstammer, grene og blade. Den er mere end 5 meter bred og går over hele åen. Jeg kunne ikke få løst op i den og jeg tror, at det kræver 3-4 mand med reb og drag.

I øvrigt bemærkede jeg til min store glæde, at fiskbarheden på det øverste stykke er blevet betydeligt forbedret, idet en del grene er skåret væk. En del af de småtræer, der står i vandkanten bør også skæres væk – de har ingen berettigelse.

Mogens Marcus Mentz

Tak til Mogens for rapporten. Måske tager kommunen sig af opstemningen, men ellers må vi jo samle et hold, der kan få bugt med den. Zlatan har også været dernede, hvor han snuppede en mindre, men meget flot havørred. Vandstanden er god i øjeblikket efter den seneste nedbør og det burde – i hvertfald i teorien – være muligt at snuppe en havørred inden fredningen, der som bekendt er gældende i perioden 16. november – 15. januar (begge dage incl.).

Jens Blom og undertegnede var i lørdags på geddejagt ved vores favoritsø. Det øsede ned det meste af dagen og de helt store gedder glimrede ved deres fravær. Vi havde dog en god tur og snuppede 12 gedder, hvoraf den største vejede 6,6 kg.

Sjovt nok oplevede vi, at gedder to gange angreb vores paravaner i overfladen over mere end 8 meter vand. Man kan vist roligt konkludere, at de er temmelig sultne og at vi nok er nødt til at besøge vandet igen inden så længe:-)

Knæk og bræk