Fangstrapporter

Abdullah fik årets foreløbigt største gedde i De Gamle Lergrave

Hej alle

Så er der igen kommet lidt at fortælle på fangstfronten. Den første rapport er fra André, Simon og Martin fra Nordsjællands Fiskeskole. De havde lørdag i skolernes efterårsferie af bestyrelsen fået lov til at fiske i De Gamle Lergrave med en flok børn. Det er et prisværdigt initiativ som også støttes af Fredensborg Kommune. André skriver:

Dagen startede med en kort introduktion til geddefiskeriet. Der blev mistet et par mindre gedder tidligt på dagen, men ellers skete der ikke så meget. Vi valgte derfor at gå lidt tilbage mod vejen til en anden plads, da børnene havde svært ved at holde varmen og var ved at miste tålmodigheden.

Da vi kom tilbage på pladsen kunne vi se, at en masse små skaller blev ved med at bryde overfladen, hvilket betød, der var noget, der jagtede dem. Hurtigt blev der rigget til med skaller på krogen og kastet ud mod fiskene.

Efter 5 minutter tog en gedde Abdullahs skalle i overfladen med et kæmpe plask og forsvandt med flådet. Efter en dramatisk fight kom fisken imod land og først da så vi, hvor stor fisken var. En fin efterårsgedde på 7,6 kilo!

Den flotte gedde, som i øvrigt var Abdullahs første, blev efter fotografering genudsat. Dette satte rigtig gang i børnene og humøret var højt, men desværre bød dagen ikke på flere fisk.

Vi takker mange gange for lån af fiskevand samt for en rigtig hyggelig fisketur.

Knæk og bræk

og ses ved vandet.

André, Simon og Martin, Nordsjællands Fiskeskole

Herligt at Fiskeskolen og børnene havde en god dag. Og stort tillykke til Abdullah. Det er en meget flot fangst og mig bekendt også årets indtil videre største gedde taget i De Gamle Lergrave. Dobbelt interessant er det, når man ved, at geddebestanden i den pågældende sø, hvor fangsten blev gjort, faktisk blev slået temmelig kraftigt tilbage af de to sidste hårde isvintre. Enkelte af de store gedder har tydeligvis (- og heldigvis) overlevet.

Næste fangstrapport er fra Zlatan, der skriver:

Hey Klaus

Nu lovede jeg jo en fangstrapport, men jeg har simpelthen haft for travlt, så den er desværre næsten 14 dage gammel.

Jeg blev inviteret af en ven, med på en trollingtur til Simrishamn. Det er ikke lige noget jeg har prøvet før, og ærlig talt ikke noget jeg havde lyst til, da fiskeriet absolut intet siger mig. Han viste mig billeder af kæmpe blanke laks, og så kan man jo ikke sige nej.

DMI lovede 2 m/sek vind, så det tegnede godt, men samme dag, som vi skulle afsted blæste det op. Vi tog dog chancen og kørte afsted.

Da vi ankommer lørdag morgen, ser vi, at bølgerne desværre er flere meter høje og ingen både er ude. Vi vælger at vente, og tager i stedet ud søndag morgen.

Søndag morgen ser noget bedre ud. Solen skinner og vinden er ret svag og kommer fra vest – perfekt! Vi rigger til og troller over 50 m vand. En time efter udløses den første stang. Efter en fight på cirka 20 min, vælger den første laks at  stikke af fra os – 2 m fra nettet. En rigtig pæn blank fisk på, hvad vi skød til at være 10 kg – (det skal dog vise sig at være en stor fejlvurdering, da vi endelig får en laks på 10 kg og ser forskellen  – SATANS!). Vi troller videre og det bliver da også til flere fisk, men ligesom før, så når de at ryge af lige ved nettet. 4 fisk når vi at miste, og alle rigtig store pæne fisk.

Efter 10 timers trolling vælger vi alle tre at sætte os ind i båden og sejle hjemad. (stængerne er stadig ude). Under hjemturen hører vi hele tiden en knirkende lyd, ikke som en knarre, men mere som noget metal der gnider sig op ad noget andet metal. Alle 3 meget trætte, så ingen af os vælger at undersøge lyden nærmere. Skipper rejser sig op på et tidspunkt og kigger ud gennem vinduet, og spørger hvorfor sideplaner stangen er taget ind…… Sideplaneren er bestemt ikke taget ind, så jeg springer ud for at se hvad der foregår. Til vores store overraskelse, så har fisken rettet hele stangholderen ud fra at stå lodret til at være vandret. Havde stangholderen været i en hvilken som helst anden vinkel, så var stangen røget i vandet, så det var rent held at den stadig sad fast. Fisken kom dog op, og det viser sig at være en vildlaks på 10 kg. (den havde en fedtfinne)

Første laks nogensinde!

VH

Zlatan

Tusind tak til Zlatan for den spændende rapport. Hvilken slutning på en tur, hvor man må være tæt på mavesår efter 4 mistede storlaks! Hertil et stort TILLYKKE med den første laks . Måske fører det til flere trollingture for Zlatan?

Husk at fangstrapporter meget gerne modtages på klaus@naal.dk