Fangstrapporter

112 centimeters gedde til Jens Blom fra Esrum Sø og en fin torsk til kasseren

Så landede der igen et par fangstrapporter i indbakken. Den første er fra Jens der skriver:

Hej Klaus,

Så var jeg atter på geddejagt på Esrum Sø. Vejret var dejligt, og jeg nød bare, at være ude at fiske.

Efter en lille times fiskeri fik jeg hug. Et hurtigt tilslag og gedden var kroget. Så fik jeg næsten samtidig hug på en anden stang, og så var gode råd dyre, da jeg ikke sejlede hurtigt nok til at gedden kunne kroge sig selv. Nå, med en stang i den ene hånd forsøgte jeg at give tilslag med den anden hånd, men det var svært, da bremsen ikke var strammet. Dette fordi jeg så kan høre på knarren, når der er bid. Jeg mente nu alligevel, at det gik, da fisken fortsat trak line af hjulet. Tilbage i stangholderen med stangen, så jeg kunne koncentrere mig om den første gedde der havde hugget.

Efter en fin fight kunne jeg nette en gedde på 5,45 kg, og efter hurtig afkrogning og genudsætning, kunne jeg tage den anden stang. Men øv, gedden var hoppet af. Trods dette var det en super start med dobbelthug og en +5 kg gedde i båden. Jeg vender båden, da jeg vil igennem området igen og jeg får bid igen. Tilslag, hvorefter jeg kan mærke, at det er en fin fisk, der igen giver mig en god fight. Jeg netter gedden og vejer den til 5,8 kg.

Efter et par timer er jeg søgt til et andet område for at fiske og på anden tur igennem, er der atter bid og ingen tvivl om, at det er en fin fisk igen. Efter en lidt hektisk fight får jeg gedden i båden og vejet og målt. 112 cm & 8,7 kg. Ny PR!

Nu var jeg nødt til at fortælle min normale fiskemakker, Klaus Vestergaard, om det fine fiskeri, så jeg sender en sms, og får et svar tilbage om jeg har tid til at snakke. Jeg sidder i båden og har det rigtigt godt. Adrenalinen pumper stadig i blodet og mine hænder ryster. Så jeg ringer Klaus op og vi snakker lidt. Han har booket Esrum-båden i morgen og vil gerne have mig med. Jeg siger, at det er fint med mig og råber bid og smider telefonen. Griber stangen for at tage den ud af stangholderen og give tilslag, da jeg ud af øjenkrogen ser, at der også er bid på en anden stang. Atter et dobbelthug. Nå, men jeg får givet tilslag og kan mærke, at gedden er kroget. Griber med en hånd den anden stang og får egentlig givet et fint tilslag, men åbenbart for sent. Jeg kroger den ihvertfald ikke. Men en gedde på stangen er bedre end ti i vandet, eller hvordan ordsproget nu end lyder.. Det er ikke en stor gedde så jeg får den hurtigt i båden, afkroget og genudsat. Jeg vejede den ikke men den var vel ca. to kilo. Jeg tjekker den anden stang og jo, jeg kunne se på agnfisken, at der havde været en fin gedde på.  Efter bidmærket at dømme ville jeg meget hellere have fanget den gedde, men sådan er det.

Jeg sætter de tre stænger, der havde været bid på og tjekker de andre stænger, så jeg igen er klar. Jeg er nu kommet igennem det første område jeg startede med at fiske i, så jeg begynder at vende båden, men nu vil min frontmonterede elmotor ikke mere. Jeg er løbet tør for strøm på det medbragte batteri. Jeg kigger på klokken. Den er blevet 18.30, og der er ca. 1 time til solnedgang. Hertil skal man huske, at der er over en halv times sejlads til Sørup Havn. Bådens agtermonterede elmotor overtager nu helt styringen og jeg sætter kursen mod havnen. På turen hjem kan jeg afrigge grejet, mens jeg stadig fisker. Først vil jeg dog lige aftale morgendagens fiskeri med Klaus. Jeg ringer Klaus op og får næsten aftalt det hele, da jeg råber bid og atter smider telefonen (Klaus kan senere fortælle mig, at han over telefonen kan høre noget af fighten) og får givet tilslag. Jeg kan mærke, at det er en god gedde jeg har kroget og den giver mig også en god kamp. Til sidst kommer den i nettet, hvorefter den kan vejes og måles til 89 cm og 6,0 kg. Nu har jeg travlt med at få rigget af og komme i havn inden det bliver mørkt.

På vejen mod Sørup Havn gør jeg status over dagens fiskeri. Hele fem gedder i båden, heraf fire over 5 kilo med 8,7 kg på toppen og det er i dag FREDAG DEN. 13……….

Jens Blom

Mange tak til Jens for den spændende fangstrapport og STORT TILLYKKE med den nye PR. Jeg ved om nogen, at Jens har “arbejdet” hårdt for det i år. Gedden er også tilmeldt Esrum Open, hvor vi i Nive Å´s Lystfiskerforening nu ligger nr. 1:-)

Vor eftermiddagstur om lørdagen gav ikke lige så mange og store fisk som Jens fik om fredagen, men det blev da til to 4-kilos gedder til Jens og en 3-kilos til undertegnede.

En anden fangstrapport, som jeg modtog forleden, kommer fra vores kasserer, Bjarne Dueholm, der har været ude med Tangnålen fra Nivå Havn. Han fik flere torsk med største på 3,6 kg.

Der skulle efter sigende være nok af torsk, makreller og sild derude i øjeblikket. Prøv Nordvestrevet ved Ven!

Tight lines

PS: Fangstrapporter er meget velkomne og de kan fortsat tilmeldes på klaus@naal.dk