Fangstrapporter

Flot fluefanget havørred fra Nordkysten og årets første hornfisk

Kystfiskeriet er bare blevet bedre og bedre de seneste uger. Fra at være forbeholdt fjordene er det nu omsider også på de åbne kyster, at der bliver fanget havørreder.

Blandt foreningens medlemmer har især Peter Lottrup været flittig ved kysten i sidste uge og han har sendt følgende rapport:

Hej Klaus,

Hermed status på mine fiskedage i sidste uge.

Onsdag: En fin fisk på 55 cm. Vist en falder – så ud igen.

Fredag blev Bognæs Storeskov, Kattinge Vig, Bolund, Bramsnæs vig og Såndervig gennemfisket. Ingen fisk. Dagen afsluttet ved Rungsted. En på 46 cm blev fanget og en målsfisk mistet.

Lørdag morgen mødte jeg Søren Messerschmidt og Klaus ved Rungsted-stykket. Jeg havde kontakt med en fisk som huggede 2 gange. Det blev ikke til mere. Her til aften tog jeg så en time til… det blev til en smuk fisk på 43 cm. Jeg troede først, at den var meget større, da den kæmpede godt. Men AK.

I øvrigt havde jeg mine to piger med til St. Rosenbusk i morges (21. april). Det synes de er sjovt. I første kast fangede jeg en flot regnbue på anslået 3,5 – 4 kilo. Den lå fint på sandet og ventede egentlig bare på Philippa, som skulle lægge nettet nedover den. Hun gik dog ind i Anna. Fik hendes spinner viklet ind i fangstnettet… og mens de stod og fumlede med det, gylpede fisken min flue ud og hoppede tilbage i vandet. Det var tøserne godt nok ikke tilfredse med :)’

Mange hilsener

Peter

Tak til Peter for rapporten. En anden af foreningens temmelig habile fluefiskere, Søren Messerschmidt, havde den 22. april en dejlig aftentur på Nordkysten. Som han skriver: Tog en tur efter aftenmaden, da vinden lugtede af HØ. Godt med aktivitet i overfladen. Fik en på 44 cm, en på 61 cm og ca. 2,9 kg og endelig en undermåler. Havde et par kontakter herudover inden jeg vendte hjemad efter godt 2 og en halv times fiskeri.

Maveindholdet bestod af tobiser, så frem med tobisfluer eller blink.

Søren

STORT tillykke til Søren. Det er jo en drømmefisk på fluestangen!

Jeg selv har været på en håndfuld småture med spinnestangen, hvor jeg lige har kunnet nå en time eller to. Dette har faktisk på hver tur givet en havørred omkring målet og på en enkelt tur også en fin fisk på 54 cm (billede nedenfor).

Den 24. april var jeg også ude en time og tog der en enkelt målsfisk og havde en følger. Jeg mødte et par andre lystfiskere, der også havde fået fisk, heriblandt en fin 2-kilos.

Årets første hornfisk fangede jeg iøvrigt dagen efter (25. april) ved Rungsted.

Den blev ikke fulgt af andre, så noget tyder på at det var en enlig svale/hornfisk. Der går dog (desværre) nok ikke lang tid før end de har invaderet kysterne.