Fangstrapporter

Havørreder fra kysten samt trollinglaks fra Bornholm

Hej alle

Sidste weekend var afsat til alt andet end fiskeri, men det lykkedes alligevel at få sneget en lille time ind til lidt kystfiskeri både lørdag og søndag. Lørdag eftermiddag var det strækket ved Vejby Strand, der skulle prøves. Intet liv den første halve time, men så fik jeg i øjenkrogen pludselig spottet en bevægelse i overfladen 50 meter til højre på kanten mellem tangen og sandet. Et par skridt og et kast med den lille Goby wobler efterfulgt af et lille puf og så synet af en mørk skygge efter wobleren ind over sandet. Et spinstop og så var den årets første havørred en realitet. Herligt!

Søndag eftermiddag var der igen et lille hul i kalenderen, der naturligvis skulle anvendes fornuftigt. Det blev først til en tur på strækket nord for Rungsted Havn, men her var intet liv at finde, hverken byttedyr eller havørreder. Dernæst tog jeg til et lille spot med mørk bund nord for Nivå Havn, hvor man kun kan fiske ved lavvande med mindre man har flydering eller kajak med. Her blev det til årets anden havørred over målet (43 cm) – også på Goby wobler i rejefarven hvid/lyserød.

Igår lørdag måtte jeg igen på kysten, men efter et par timer uden held på forskellige østvendte stræk nord for Rungsted Havn tog jeg ned i åen for at se om “min” pæne blankfisk fra Påsken fortsat stod ved stenen. Det gjorde den ikke, men vandstanden var efter ugens regn og tø øget betydeligt. Det var lovende og og på et andet stræk længere opstrøms blev det til en godt fightende genudsætningshavørred på 62 cm. Bemærk, at der er tale om en fisk, der trods det blanke ydre er en nedgænger. Dette kan også ses af den slanke statur og den mørke brystfinne.

Af andre medlemmer der også har været ude i den senere tid er formanden, Carsten Ryby, der var ved Lammefjorden, som ofte fisker godt i starten af sæsonen når isen lige er forsvundet. Her blev han dog noget overasket over kulturen blandt ligesindede, idet der blev fisket skulder ved skulder uden at tage de store hensyn. Der blev fanget havørreder over 50 cm, men langt størstedelen var undermålere.

Jens Blom har i denne uge været ved Bornholm for at trolle laks og det er blevet til en del, bl.a. tre 4 kilos fisk til ham selv med største på 4,3 kg og to på henholdsvis 8,5 og 9,5 kg til makkeren Frank, der også fik en undermåler. Samlet havde de 16 kontakter, hvoraf de 6 blev landet. Af disse blev de fire genudsat. Jens fortæller iøvrigt, at der er mange fisk i farvandet, men at vejret denne gang ikke viste sig fra sin bedste side. Dette var efter hans mening også årsagen til, at de – trods kun en enkelt indedag – ikke fangede flere laks. Jens skulle hilse og sige, at de helt sikkert prøver igen til næste år.

Sidst men ikke mindst har en af vore juniormedlemmer, Frederik Rømer, været ved Fredensborg P&T, hvor han fangede to flotte regnbueørreder på henholdsvis 1500 og 2500 g. Han tog dem på et lille blink nede i bunden af søen, hvor vinden stod på. Han havde seks hug i seks kast og fik to af dem samt en der røg af en halv meter fra nettet.

Tillykke med alle fangsterne. Lad os håbe at varmen kan lokkke flere fisk på krogen i den nærmeste tid. Se i den forbindelse at komme ud på kysten inden hornfiskene er her om 14 dage.