Fangstrapporter

Skælkarper på matchstang og en gedde fra Furesøen

Så kom der lige en frisk melding fra Joachim Fabricius:

Hej Klaus

Fangstmæssigt har der ikke været så meget at prale af i den senere tid, på trods af, at jeg har haft sommerferie siden torsdag. Lidt sygdom, dårligt vejr, og det sædvanlige hypokondri blev dog glemt denne mandag morgen, hvor jeg havde bevæget mig ud i en slem omgang offentlig transport, med et karpevand som destination.

Fiskeriet foregik med matchstang, 0,12 line, et splithagl og en størrelse 10 krog agnet med toastbrød – Den billigste fra Netto. Dagen stod altså i dappefiskeriets tegn. Der gik heller ikke meget mere end 10 minutter før jeg kunne observere den første fisk inhalere mit brød. Efter en nervepirrende fight på det lette grej kom en fin skælkarpe på 2,9 kg i nettet. Årets første karpe. Så var vi igang!

Efter det sædvanlige bøvl med selvudløseren (havde glemt stativ) blev fisken nænsomt genudsat. Jeg bevægede mig lidt væk og spottede noget aktivitet i et mindre sivbælte. Vandet her var her helt grumset, så nu blev der i bedste Chris-Yates-stil, holdt øje med linens bevægelser, da dette var min eneste indikator. Der skulle dog blot få minutter til, før linen langsomt gik mod højre, og et modhug, efterfulgt af et langt udløb ind mellem sivene, var det næste jeg blev udsat for. På magisk vis kom fisken fri, og resten af fighten forløb kontrolleret. Efter landing kunne jeg fotografere et pragteksemplar af en dappet skælkarpe på 4,5 kg!

Dejligt med lidt action. Da klokken blev 11 gik turen hjem igen.

Jeg vil gerne tilmelde fiskene til skælkarpe-kategorien!

Joachim Fabricius

Stort tillykke til Joachim med fangsten. Der er vitterligt tale om en præstation at lande en så pæn karpe i et område med siv. Med fangsterne cementerer Joachim sin føring i Årets fisker – konkurrencen, men mon ikke, at vi ser Claus Banholtz sætte en spurt ind i løbet af sommerferien, der nu står for døren.

Jens Blom havde lokket undertegnede på en aftentur på Furesøen, idet sandarten lige skulle have et forsøg. Jens havde friske skaller og vejret var flot og uden vind, selvom det også var koldt. På turen skulle vi også lige teste noget avanceret dybdetrollingsudstyr, som Jens havde investeret i. Dette virkede ihvertfald, for efter 5 minutters fiskeri knaldede den første gedde på over 8 m vand. 4,5 kg i god kondition og så var det udstyr indviet.

Jeg fik derefter en enkelt mindre gedde på paravaneflåddet i samme område, hvorefter vi trak ned langs østsiden af søen. Det blev ikke til mere end 3 kontakter, hvoraf den ene nok var et forsøg fra en sandart, idet skallen kom op med de karakteristiske vampyraftryk. En smuk aften, som absolut skal gentages inden så længe.