Fangstrapporter

Gedde, aborre & sandart – Rovfiskesæsonen er igang!

Carsten var en tur på Esrum Sø idag i foreningens båd og fik der en flot tegnet gedde på ca. 2,5 kg.

Jeg selv var i eftermiddag taget til St. Vejle Å på en smuttur, da jeg havde fået nys om, at nogle af de helt store brakvandsaborrer allerede så småt er begyndt at trække op i åen. De første 1,5-2-kilos fisk er fanget, men der skal slides for dem. Jeg havde desværre hverken rejer eller skaller, men måtte forsøge mig med jigs og gummihaler. Jigfiskeriet gav i løbet af de første 15 minutter et par mindre fejlkrogede aborrer, hvorefter jeg hurtigt riggede om til et omvendt ishøjrig (med andre ord skulle der fiskes aborrer med drop shot-teknikken). Med dette set-up undgår man stort set fejlkrogninger, da det spinnes /jigges meget langsomt ind med højt hævet stangspids (12 fods matchstang). Det blev til nogle mindre aborrer, og jeg var så småt ved at miste troen på større aborrer. Lige inden det blev mørk gav det et sug og den lange stang blev spændt godt op. En fin fight fulgte, og efter lidt tid kunne jeg kane en meget fin aborre ind. Den blev målt til 45 cm og vejet til 1350 g, hvorefter den naturligvis blev genudsat på behørig vis. Dejligt med årets første aborre over kiloet. Næste gang har jeg rejer eller skaller med, da disse er de fleste andre agn overlegne!

Emil Hejberg har også været ude efter rovfisk, idet han på en tur til Pøle Å fik flere mindre sandart, heraf 2 på henholdsvis 1000g og 800g.

Rovfiskesæsonen er nu for alvor skudt igang, og mon ikke vi får flere fangstrappporter i de kommende måneder. I er i hvert fald meget velkomne til fortsat at sende mig rapporter på klaus@vestergaard.mail.dk