Fangstrapporter

Laganlaks til NÅL-medlem

Fik lige en hilsen fra Mogens Marcus Mentz:

Hej Klaus

Så er jeg endnu en gang en tur i Halland for at fiske i Lagan.
I går mærkede jeg intet, men i dag blev det til en aborre på 430 gram, som nænsomt blev sat ud igen. Herefter huggede en smuk hunlaks, som efter 12 min. fight og landing viste sig at veje 6,3 kg og var 87 cm lang. Den kvalificerede sig til at komme med hjem.
Ud over ovenstående, havde jeg endnu en fight på ca. 10 min inden den stod af og en på ca. 5 min. Så havde jeg iøvrigt også fejlkroget en fisk (kroget i rygfinnen) på ca. 6-7 kg, som naturligvis blev sat fri igen. Yderligere havde jeg en krogning, hvor fisken gik kraftigt nedstrøms. Da jeg syntes, at det var nok, og jeg fik den stoppet, kom den op i overfladen, og vi kunne se, at det var en ca. 6 kg fisk, som var kroget i siden, så den hang i en bue med siden til strømmen. Jeg prøvede at trække den fri af strømmen, så vi kunne få den ind og befri den, men den gav sig kun nogle få meter inden den efter ca. 10 min heldigvis slap fri. Endelig havde jeg 12 hug, hvor fisken ikke blev hængende på, men kun gav et eller to ryk i bremsen. Så der skete en masse!
I går fiskede jeg på et stræk, hvor der de fleste dage bliver taget fisk. Søndag gav området på 500-600 m 8 fisk, men i går gav det nul. Sådan går det op og ned.
Mogens Marcus Mentz
Tak til Mogens for rapporten og stort tillykke med laksen på de 6,3 kg!
En melding fra kysten har jeg også fået, idet Peter Lottrup forleden var en tur på Nordkysten. Han fik en masse undermålsørreder, men fik heldigvis også en fin blank havørred på 55 cm, hvilket efter Fultons skala giver en vægt på knap 1,7 kg. Tillykke til Peter med den!
Jeg selv har været i åen et par gange uden det store held. Vanen tro skræmte min færdsel ved åen et par gode fisk!