Fangstrapporter

Karpesæsonen kører + lidt nyt fra Nordkysten

Hermed et par friske meldinger fra karpefronten, hvor der i høj grad bliver ved med at komme spændende rapporter.

Først en melding fra Christian Hartoft-Nielsen, der har været på karpesats:

Her til aften lørdag den 25. juni satte jeg kursen mod den lokale karpesø (Pedersborg Sø), for at afprøve en nylig hjemmelavet hvidløgsboilie. Jeg ankom til søen ca. kl 18.30, og jeg riggede hurtigt en stang til med den hjemmelavede hvidløgs-boilie. På krogen satte jeg en lille PVA pose med hjemmelavet Stick-Mix, krebsdyr & lakse pellets og et par knuste hvidløgsboilies. Jeg kastede hele tacklet op langs et stort åkandebælte der lå ret foran mig. (se billede, hvor man kan se både anretning af agnen og pladsen (rød ring)).
Herefter placerede jeg stangen i bidmelderen, og gav mig til at rigge den næste stang til.
Stang nr. 2 skulle fiske med Amino Active boilies fra CCMoore.dk. Jeg nåede lige præcis at sætte stangen i bidmelderen, da stang nr.1 gav lyd fra sig…. 2 små bip, og så et ordentlig BIIIIIIIIIIIIIP! Jeg flåede stangen ud af holderen, og fisken pløjede ind i åkandebæltet. Og JA! – jeg må da indrømme at jeg var en smule nervøs for at miste fisken, men med et jævnt hårdt pres lykkedes det mig alligevel at få fisken til at svømme ud igen. Efter en kort hektisk fight på ca. 5 minutter overgav den sig, og jeg kunne trække den ind over netkanten.
” COME ON´ !!! ” Glæden var stor, for jeg havde netop landet min første karpe i denne sø. Og så endda på hjemmelavet foder!! Ja – så er det svært at få armene ned! Jeg fik bragt fisken på afkrogningsmåtten, og gjorde klar til vejning. Men Hr. Fisk havde nu ikke lyst til at lege fotomodel.. Så undertegnede endte med at blive temmelig våd inden det med møje og besvær lykkedes at tage et par fotos. Hr. Fisk blev genudsat, og svømmede stille tilbage til åkandebæltet, hvor han kort forinden var blevet forstyrret i sin søgen efter mad. Og forresten! Den vejede 7.463Kg…….. 🙂
Stram line til alle
Christian Hartoft-Nielsen
Stort tillykke til Christian med karpen og den gode fortælling med gode fif.
Jeg har også lige fået en melding fra Emil Hejberg, der vist også kan et eller andet med de karper:
Hej Klaus
Imorges var jeg på en kort morgentur til karpevandet bevæbnet med matchstangen og en let oppakning. Jeg fandt hurtigt en boblesky der afslørede en karpe ved bunden. Ud kom flådet med 3 stk. dåsemajs på krogen, og 10 sekunder efter var matchstangen spændt op og karpen på vej ind i de udhængende grene. Et par minutter efter lå en flot men slidt skælkarpe på 4875 gr. i nettet.
Dejligt med lidt afveksling fra de tunge holdalls og bedchairs med succes til følge.
Hilsen Emil

Også tillykke til Emil med karpen, som nok har været lidt af en udfordring på matchstangen, især når der er snags på pladsen.

Jeg selv har været i sommerhuset ved Nordkysten et par dage. Her viste hverken spin eller flue sig særlig effektivt, idet det på første morgen (fra kl. 3.30-7.00) kun blev til et par hornfisk. Jeg havde set et par ørreder, men de ville intet. Dagen bød på super sommervejr, så hvorfor ikke benytte lejligheden til at stryge nogle rejer, når man nu alligevel var med familien på stranden. Som sagt så gjort, så ved aftentide var jeg klar med matchstang og levende rejer fisket under flåd. Jeg kan roligt sige, at der var gang i den. Der var hug i hvert kast, men det var desværre kun hornfiskene, som ikke kunne stå for rejerne. Det blev til 12 stk., med den største på 83 cm og knap 750g.

Da det var blevet mere mørkt holdt hornfiskene op med at bide. Til gengæld begyndte småtorsk i hobetal at tage rejerne. Dette var knap så spændende, hvorfor jeg overvejede at skifte til fluestangen. Pludselig så jeg en head & tail i øjenkrogen, ligesom jeg skulle til at kaste en ny reje ud. Kastet blev lagt i området og der gik ikke mange sekunder førend flåddet røg under. Tilslag og et pænt udløb under vandet og ikke i overfladen fik mig til at tro på ørred. Ganske rigtigt! Efter lidt tovtrækkeri kunne jeg lidt efter kane en trind havørred på 43 cm op på land. Dejligt! Jeg prøvede lidt mere, men det var kun mikrotorsk, der viste interesse, hvorfor jeg stoppede fiskeriet ved midnat efter en laang dag. Ørreden blev tilberedt på grillen næste dag og var ekstremt flot rød i kødet.

PS. Talte iøvrigt med en tysk turist, der gik med fluestang, og var temmelig god til at kaste. Han lød troværdig, da han fortalte en sjov historie om, at han i Pinsen ved Vejby Strand havde oplevet et rådyr, der var hoppet i vandet, svømmet rundt og derefter løbet op ad en skråning. Det ville jeg godt have set og filmet!