Fangstrapporter

Geddekonkurrencen 2011 samt diverse medlemsfangster

I søndags var der som bekendt geddekonkurrence i De Gamle Lergrave, hvor lidt mere end en håndfuld medlemmer var mødt op. Det beskedne antal deltagere skyldes højst sandsynligt de to seneste års pauvre fangster, idet vejret var dejligt.

Jeg selv startede i Skydebanesøen (den trediestørste) og fik hurtigt et par gedder op til 2,55 kg samt havde et par andre tilbud.

Ok start, men så havde jeg heller ikke flere gode skaller og herefter mærkede og så jeg ikke meget de næste par timer. Så blev det til et par mindre gedder mere på overfladewobler i den lille sø bag platformen i Svanesøen (den næststørste). Den sidste time skulle bruges på markstykket ud mod Øresund i Svanesøen, men først skulle der lige sludres lidt med Peter Silberg, der indtil da kun havde nappet en pindegedde på 42 cm. Jeg tilbød ham et par småskaller vel vidende, at han dermed kunne gøre det han plejer at gøre, nemlig at fange en vinderfisk. Jeg gik videre over mod engen ud mod Øresund. Et normalt sikkert sted, men også her var der intet liv. De seneste to kolde vintre har helt sikkert haft deres virkning og vi fandt da også døde gedder sidste år. 2 minutter før kl. 12, hvor konkurrencen sluttede tikkede en sms ind. Det var naturligvis Peter, som havde fanget vinderfisken på 3,05 kg!!

Alle øvrige deltagere fik hver en gedde, og det var nok til at give præmier. Førstepræmien til Peter var en lækker spinnestang fra Jenzi.

Af øvrige fangster modtaget på det seneste kan nævnes Emil Hejberg, der skrev:

Var på karpetur torsdag d. 28/4 hvor jeg fik min anden spejlkarpe på 8,6 kg i år. Mistede desværre også 2 fisk i nogle snags, de virkede ellers gode. Fiskene huggede alle på små pop-up boilies fisket på en stick.

Claus Banholz har også været ude i det gode vejr:

Var afsted på kysten med begge mine drenge og det lykkedes alle mand at fange hornfisk på flåd og sild. De største på 720 g, 680 g og 650 g.

Endelig har Mogens Marcus Mentz også været afsted i flere omgange. Han skriver:

Så er hornfisken for alvor kommet ved kysterne. Dog mangler de store endnu.

Mandag den 2. maj var jeg nord for Rungsted. Vandet var meget uklart grundet ophvirvlet sand. Jeg havde 3 hug og fangede 1 på 320 gram. Onsdag den 4. maj var jeg ved stenrevet syd for Nivå Havn. Først fulgte en havørred efter, men den ville ikke hugge. Herefter fulgte flere hornfisk efter. Jeg fik ca. 7-8 hug og fangede 1 på 350 gram. Fredag den 6. maj var jeg igen nord for Rungsted. Først fiskede jeg et område over for evt. ørreder, men det var hornfiskene ligeglade med. Allerede i første kast var der hug og jeg landede dagens største fisk på 330 gram og fik flere hug. Da jeg skiftede til blink med lille krog på en tjavs, skete der noget. Jeg fik bl.a. 2 fejlkrogede fisk og en række hug. Herefter skiftede jeg til silkekrog. Jeg kunne nu se, at der ofte fulgte 5-7 fisk efter blinket. Når jeg fangede en fisk, kunne der følge 10-12 efter. I alt blev det til 10 fisk fanget på 2 timer (heraf genudsatte jeg de 7), langt mere end 25 hug og mange efterfølgere. Silkekrogen er meget effektiv – bl.a. slipper man for fejlkrogede fisk, og mange af de fisk, der hugger regulært bliver hængende – det er tæt på erhvervsfiskeri.

Til ovenstående kan nævnes at silkekrogen er genial, både fisket på et blink, på flue eller under et bombardaflåd – og så er det naturligvis meget børmeegnet! En ulempe oplevede jeg dog selv nede på Babylonestrækket, hvor jeg havde en halvanden kilos havørred, der huggede efter mit blink med silkekrog/-snor. Det var surt!

PS: Opdatering af årets fisker konkurrencen vil ske primo juni.